Leksaksaffären trotsar butiksdöden – öppnar jättebutik i Gallerian

Report this content

World of Toys öppnar butik i Gallerian – ett klassiskt läge där leksaksjättar tidigare tvingats stänga.  Men de två ägarna Ylva Bengtsson och Annelie Karlsson räds inte butiksdöden i branschen.

– I en tid när allt fler bara satsar på e-handel känns det väldigt spännande att öppna en ny fysisk butik och som dessutom blir den största i Stockholms innerstad, säger Ylva Bengtsson, vd och ägare

World of Toys har sedan tidigare fyra butiker i Stockholmsregionen. Två på Arlanda, en i Fältöversten och en i Västermalmsgallerian.

Den 29 november öppnar kedjan sin femte butik i Gallerian.

– För oss och många andra stockholmare är Gallerian klassisk mark för leksaksbutiker. Därför känns det nu oerhört kul att vi får möjligheten att möta våra kunder på en av de mest attraktiva butiksadresserna i hela innerstan, säger Annelie Karlsson som tillsammans med Ylva är grundare och ägare av företaget.

Butiken är 800 kvadratmeter stor och har 12 000 varor i sortimentet och därmed den största leksaksbutiken i Stockholms innerstad.

Under 2018 gick flera stora leksakskedjor i konkurs, med stängda butiker i hela landet, inklusive i Gallerian. World of Toys går dock mot strömmen och fortsätter att satsa på fysiska butiker.

– Vi tror fortfarande stenhårt på att människor behöver inspiration och vill uppleva något när de shoppar. Man kan inte provkrama en nallebjörn hos en e-handlare. Och vi slår in alla paket oavsett hur litet det är, säger Ylva Bengtsson. I den här butiken finns dessutom utrymme att ta ut svängarna och skapa den leksaksaffär vi drömt om. Här ska finnas något för alla!

I World of Toys nya butik i Gallerian kommer det bland annat att finnas två lekhörnor där barn får testa leksaker. Sortimentet innehåller allt från trendiga och klassiska leksaker till produkter som fokuserar på lärande inom matematik, naturvetenskap, språk och geografi.

Fakta World of Toys (Motiv Stockholm AB)

Omsättning: 30 miljoner (2018), 2019 sannolikt 45 miljoner
Ägare: Annelie Karlsson och Ylva Bengtsson
Antal butiker: 5