Landsbygdsminister Eskil Erlandsson inviger VM i Plöjning 2011 - 29 nationer deltar

Report this content

Press inbjuds att delta vid invigningen av VM i Plöjning 2011 torsdagen den 12 maj kl 14-16 på Lindevads säteri i Skänninge.  Det är 58:e gången som tävlingen arrangeras och 18 år sedan Sverige senast stod som värd. Tävlingarna avgörs den 13-14 maj med deltagare från 29 nationer.

Invigning 12 maj start på händelserika dagar
Den officiella invigningen med inbjudna gäster äger rum på Lindevad säteri i Skänninge. Till invigningen anländer den budkvale som körts med häst och vagn från Asige i Halland. Invigningsprogrammet pågår från kl 14 till 16 och omfattar presentation av de 29 länder som tävlar, flagghissning samt sång och musikunderhållning. I samband med ceremonin öppnas även den stora utställningen där över 150 företag deltar, bland annat IKEA som kommer att inviga sin nya butik i fält!

Följande personer kommer att medverka: Landsbygdsminister Eskil Erlandsson, Kroatiens vice premiärminister Petar Cobankovic (med anledning av landets värdskap för WPC 2012), Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson, Generalsekreterare Would Ploughing Orginazation Hans Spieker, Ordförande Jorbrukarungdomens förbund  Nils-Erik Grönvall och projektledare Annika Altnäs.

De två följande dagarna, 13-14 maj, pågår själva VM-tävlingen. Vid sidan av mästerskapet bjuds publiken på traktorrace, traktorpulling, svenska och nordiska mästerskapen i hästplöjning, svenska mästerskapen samt landskamp mellan Sverige och Norge i veteranplöjning, stor veterantraktorutställning, lantbruksutställning, uppvisning av världens starkaste man, saluhall med närproducerat, stort lekland för barn, servering och musikunderhållning.

Varmt välkommen!

Hitta hit
Tävlingarna arrangeras på vackra Lindevad Säteri i Skänninge utanför Mjölby i Östergötland. Sväng av vid avfart 110 på E4:an, följ skyltar mot Skänninge, sväng höger vid skylt Lindevad.

Kontakt
Press som vill göra förhandsreportage, boka intervju med någon av de tävlande, besöka invigningen eller evenemanget ombeds kontakta projektledare Annika Altnäs, telefon 070-510 00 25, annika@vmplojning.se, eller informationsansvarig Susanne Mannerstam, telefon 070-510 11 46, susanne@vmplojning.se. För kontakt med landsbygdsminister Eskil Erlandsson, kontakta pressekreterare Anna-Karin Nyman tel 070-519 01 59.

OBS, missa inte bifogad fil med följande pressinformation:
• Enkel sammanfattning av reglerna samt deltagarlista

• Detaljerad information om hela programmet

• Intervju med Team Sweden

• Deltagarförteckning och sammanfattande fakta om SM och DM i hästplöjning

• VM i siffror - sammanställning med statistik samt intervju med projektledare Annika Altnäs

• Kontaktuppgifter till tävlingsdeltagare samt personer i organisationen kring VM

• Vägbeskrivning