Lyckad invigning på VM i Plöjning 2011 – nu börjar tävlingarna

Report this content

Landsbygdsminister Eskil Erlandsson, Östergötlands landshövding Elisabeth Nilsson och deltagare från 29 länder var på plats vid dagens invigning av VM i Plöjning i Skänninge utanför Mjölby. Efter flagghissning, tal, musik och högtidlig presentation av de tävlande nationerna kan nu VM dra igång. Tävlingarna avgörs 13-14 maj och publiken kommer kunna ta del av en lång rad kringaktiviteter.

Inför fulla läktare och strålande vårsol invigningstalade Eskil Erlandsson om framtidens jordbruk, nästa generations lantbrukare och vikten av att föra kunskap vidare. När världsbefolkningen växer blir det allt viktigare med effektiva och hållbara produktionsmetoder.

VM i Plöjning avgörs för 58:e gången och det är 18 år sedan Sverige senast stod som värd. Tävlingarna äger rum på Lindevads säteri i Skänninge. Arrangör är Svensk plöjning AB som ägs av JUF, Jorbrukarungdomens förbund.

Omfattande program
I samband med invigningsceremonin öppnades även en stor lantbruksutställning med över 150 deltagande företag, däribland IKEA som passade på att inviga sin nya butik i fält! Utställningen kommer att vara öppen hela mästerskapet som också bjuder på traktorrace, traktorpulling, svenska och nordiska mästerskapen i hästplöjning, svenska mästerskapen samt landskamp mellan Sverige och Norge i veteranplöjning, stor veterantraktorutställning, uppvisning av världens starkaste man, saluhall med närproducerat, stort lekland för barn, servering och musikunderhållning.

Tävlingarna äger rum mellan kl 9-17 under fredag och lördag 13-14 maj.

Hitta hit
Tävlingarna arrangeras på vackra Lindevad Säteri i Skänninge utanför Mjölby i Östergötland. Sväng av vid avfart
110 på E4:an, följ skyltar mot Skänninge, sväng höger vid skylt Lindevad.

Kontakt
Press inbjuds att bevaka tävlingen på plats. Visa pressleg vid entrén och få tillgång till hela evenemangsområdet. Kontaktpersoner på plats är projektledare Annika Altnäs, telefon 070-510 00 25, annika@vmplojning.se, eller informationsansvarig Susanne Mannerstam, telefon 070-510 11 46, susanne@vmplojning.se.

Varmt välkommen!