Scouternas världsläger i Sverige slår alla förväntningar

Report this content

Med tre veckor kvar till sista anmälan är intresset redan så stort att det förväntade deltagarantalet ökas till minst 34 000 för sommarens World Scout Jamboree utanför Kristianstad i Skåne.

– Vi hade budgeterat för 30 000 scouter, men med den oerhört positiva respons som vi har fått från många länder och de förskottsbetalningar som redan har kommit in på kontot vågar vi nu höja målet, säger Jamboreens chef Göran Hägerdal, som den här veckan offentliggör den nya prognosen vid scouternas världskonferens i Brasilien.

En World Scout Jamboree anordnas vart fjärde år någonstans i världen och kan liknas vid scouternas OS, men med skillnaden att deltagarna istället för att tävla mot varandra lär sig samarbeta över geografiska, kulturella och religiösa gränser.

I sommar är det 22:a gången som scoutrörelsen arrangerar en världsjamboree, men det är första gången som Sverige står värd. Bara två gånger tidigare har lägret hållits i Norden – i Norge 1975 och i Danmark 1924.

Lägerplatsen blir Rinkabyfältet utanför Kristianstad, en plats som är väl utprovad sedan två svenska storläger hållits där somrarna 2001 och 2007.

– Det handlar om att bygga upp en internationell stad för två veckor med allt vad det innebär av matdistribution, boende, programaktiviteter, stora scenshower, sjukvård, hygien och så vidare. Därför är vårt goda samarbete med både Kristianstad kommun och Region Skåne så viktigt, säger Marie Reinicke, den andra av Jamboreens chefer.

Med på scouternas världskonferens i Curitiba i Brasilien är också en delegation från värdkommunen Kristianstad.

– Det har varit oerhört lärorikt att på plats få träffa scouter från hela världen. Kristianstad kommun var på plats även på världsscoutkonferensen i Tunisien 2005 och vi lär oss mycket av att delta på dessa arrangemang, säger Heléne Fritzon, vice ordförande i kommunstyrelsen.

– Vi har bland annat pratat med USA:s representanter, som skickar cirka 2 000 scouter till Jamboreen och utbytt erfarenheter om hur vi som värdkommun på bästa sätt välkomnar alla besökare, säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Gustafson.

Förutom de 34 000 scouterna väntas nämligen tiotusentals besökare till Jamboreen. Enligt Bengt Gustafson gäller det nu för kommunen att samla ihop alla lediga sängplatser de kan få tag i.

För ytterligare information om World Scout Jamboree och pressbilder kontakta:

– Jamboreechef Marie Reinicke, 0733-260065 (finns på hemmaplan i Sverige)

– Kommunikationschef Marie-Louise Lövgren, 0708-113339 (på plats på världskonferensen i Brasilien, tidsskillnad -3 timmar)

– Representanterna från Kristianstad kommun nås på 0733-13 65 95.

Snabbfakta om 22nd World Scout Jamboree:

• Lägret pågår mellan den 27 juli och 7 augusti 2011.

• Deltagarna i en World Scout Jamboree är 14-17 år och det är en unik scoutupplevelse då varje person bara kan åka som deltagare på en världsscoutjamboree en gång i livet.

• Lägerbudgeten är på över 200 miljoner kronor och finansieras till allra största delen genom deltagaravgifter från scouterna själva.

• För att scouter från alla länder ska ha möjlighet att komma är lägeravgiften uppdelad i fyra nivåer baserat på respektive lands ekonomiska förutsättningar. Dessutom finns en solidaritetsfond som stöttar scouter från utvalda länder.

• Totalt väntas minst 34 000 scouter till världsjamboreen i Sverige till sommaren. Av dessa är 5 000-6 000 funktionärer som ställer upp på sin fritid för att ge scouterna en lägersommar utöver det vanliga.

• I världen finns omkring 40 miljoner scouter totalt.

Taggar: