190 av Sveriges mest yrkesskickliga ungdomar tävlar i Yrkes-SM

Den 23–25 april samlas 190 yrkesskickliga ungdomar i Karlstad för att göra upp om medaljer i Yrkes-SM och slåss om möjligheten att ta en plats i det svenska Yrkeslandslaget. Totalt tävlar man i 32 grenar och arrangörerna räknar med att kunna slå tidigare publikrekord.

Yrkes-SM arrangerades senast 2022 i Växjö.

Yrkes-SM är ett svenskt mästerskap i yrkesskicklighet för ungdomar. Under tre dagar arrangeras tävlingar för att kora nya mästare. Målare, träarbetare, murare, plattsättare, VVS-montörer, butiksförsäljare, guldsmeder, affärsutvecklare, flygtekniker, svetsare, frisörer, kockar, fordonslackerare, trädgårdsanläggare är bara några exempel på tävlingsgrenarna som kan ge en plats i det svenska Yrkeslandslaget.

Syftet med Yrkes-SM är att öka medvetenheten om de olika karriärvägarna inom yrkesutbildningsområdet och att höja statusen, intresset och attraktiviteten för yrken och yrkesutbildningar, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden.

Initiativet startades av WorldSkills som är ett trepartssamarbete mellan Svenskt Näringsliv, LO och staten och i år firar Yrkes-SM 20 år. Den första tävlingen genomfördes i Piteå år 2004 och har sedan dess arrangerats vartannat år på olika platser runt om i Sverige. Årets tävling äger för första gången rum i Karlstad den 23–25 april och arrangeras i samarbete med Region Värmland och Karlstads kommun. Evenemanget är gratis och öppet för alla och ger besökare möjlighet att utforska och prova på olika yrken och yrkesmoment.

Evenemanget syftar även till att ge elever, skolpersonal, föräldrar och andra intressenter mer information och inspiration kring olika yrken och utbildningsmöjligheter. Som en unik samlingsplats sammanför Yrkes-SM yrkesnämnder, branschorganisationer, sponsorer och andra parter för att gemensamt arbeta med frågor kring ungdomars utbildning, karriärmöjligheter och matchning mot marknadens behov.

Rekordmånga yrken i år

Inför Yrkes-SM i Karlstad är det totalt 68 anmälda yrken, 32 i tävling och ytterligare 36 uppvisningsyrken deltar utom tävlan. Det är flest antal deltagande yrken i Yrkes-SM någonsin. Yrkes-SM i Växjö 2022 lockade till sig över 22 000 besökare och i år hoppas arrangörerna i Karlstad på ännu ett rekordår.

Samtliga tävlingsgrenar

Anläggningsmaskinförare, automationstekniker, bilskadetekniker, butikssäljare, byggnadsplåtslagare, CAD-konstruktör, CNC-tekniker fräsning, CNC-tekniker svarvning, entreprenör/affärsutvecklare, flygmekaniker & flygtekniker, fordonslackerare, frisör, golvläggare, guldsmed, hotellreceptionist, industrielektriker, installationselektriker, it-tekniker, kock, lastbilsförare, lastbilstekniker, maskintekniker, murare, målare, personbilstekniker, plattsättare, servitör, svetsare, träarbetare, trädgårdsanläggare, ventilationsmontör och VVS-montörer.

Läs mer om Yrkes-SM här: http://yrkessm.se/

Bildbank med bilder från Yrkes-SM i Karlstad hittas på Flickr.

Felicia Danstål Skiöld, 070-375 20 14, felicia.skiold@jmw.se

WorldSkills Sweden:
Jonas Carrass, 073-400 35 70, jonas.carrass@worldskills.se

Yrkes-SM
Yrkes-SM är Sveriges största yrkestävling och arrangeras av WorldSkills Sweden. Syftet med tävlingen är att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar. Under tre dagar hålls ett tävlings- och uppvisningsevenemang där hundratals av Sveriges mest kvalificerade ungdomar tävlar för att visa sin yrkesskicklighet. Under evenemanget ges även besökarna möjlighet att praktiskt prova på en mängd yrken. Yrkes-SM hålls jämna år och fungerar som en uttagstävling till det svenska Yrkeslandslaget i kommande Yrkes-EM och Yrkes-VM. 2024 firar Yrkes-SM 20-årsjubileum och tävlingen arrangeras i Karlstad.

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka status, kvalitet och attraktionskraft för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills Competition) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslaget sponsras av AFA Försäkring, AMF, Arbesko, Framtid.se, Jobman, 3M och Ungdomsbarometern.
www.worldskills.se