De är Årets Yrkeslärare i Uppsala län

Ingela Elsrud, från Vård- och omsorgsprogrammet på Lundellska skolan i Uppsala, och Max Michael, från Fordons- och transportprogrammet vid Uppsala yrkesgymnasium Jälla är vinnarna av priset Årets Yrkeslärare i Uppsala län 2018.

De stolta vinnarna tog emot diplom och vinstsumman på 8 000 kronor av Jenny Lundström, regionråd (MP) med ansvar för regionala utvecklingsfrågor, Region Uppsala och Caroline Hoffstedt, kommunalråd (S) med ansvar för utbildningsfrågor i Uppsala kommun.

– Jag vill tacka alla våra underbara elever på Lundellska skolan för detta fantastiska pris. Att jobba som vård och omsorgslärare är sjukt kul. Det är lite synd att mina elever inte kan vara på plats och vara med när jag tar emot detta fina pris, men de är upptagna med att vara goda ambassadörer ute på tävlingsområdet. Ett stort tack till dem, säger läraren Ingela Elsrud efter prisutdelningen.

– Jag kan bara instämma med Ingela och passa på att tacka alla mina underbara elever som stöttar mig varje dag. Det känns överväldigande och väldigt överraskande. Trodde inte att jag skulle vinna så det känns jättekul, säger läraren Max Michael.

Årets yrkeslärare är ett pris instiftat av WorldSkills Sweden för att uppmärksamma duktiga yrkeslärare. Priset tilldelas de drivna lärare som arbetar för att säkerställa hög kvalitet och attraktionskraft på svenska yrkesutbildningar samt månar om utbildningarnas framtida välmående. Att svenska yrkesutbildningar håller en hög nivå och är attraktiva för studenter är väsentligt för Sveriges framtid, då detta är yrken som idag skriker efter kompetent arbetskraft. Ett exempel är just vård och omsorg där det beräknas sakna 285 000 gymnasie- och högskoleutbildade inom hälso- och sjukvården samt vård och omsorg redan vid 2020.

Alla kan nominera och rösta fram sina egna yrkeslärare. Dock finns det vissa kriterier den nominerade läraren måste uppnå. Dessa omfattar: att de är yrkeslärare i regionen, har lärarbehörighet, i sin roll ha lyckats entusiasmera elever till lärande och kunskapssökande, har en uthållig och god relation till arbetsgivare och förmåga att möta dessas krav på kvalitet samt samarbetar på ett naturligt sätt med övriga kollegor inom exempelvis gymnasiegemensamma ämnen.

– Priset uppmärksammar gedigna och drivna yrkeslärare som aktivt jobbar för att inspirera sina studenter. De spelar en viktig roll i samhället då deras arbete säkerställer att våra yrkesutbildningar håller den höga nivån som krävs samt lockar framtida studenter. De är perfekta ambassadörer för frågorna som handlar om att förse Sverige kunnig arbetskraft, säger Pontus Slättman, vd för WorldSkills Sweden.

De lärare som nominerats i år är:
Christina Dolk, Barn- och fritidsprogrammet, lärlingsutbildning,  Uppsala yrkesgymnasium Ekeby
Elin Carlsson, Hantverksprogrammet, Frisör, Grillska gymnasiet
Bengt Velander, Naturbruksprogrammet, lantbruk, Uppsala yrkesgymnasium Jälla
Åsa Egemalm, Handels- och administrationsprogrammet, lärlingsutbildning, Uppsala yrkesgymnasium Ekeby
Ola Mattsson, Vård- och omsorgsprogrammet, Westerlundska gymnasiet
Ingela Elsrud, Vård- och omsorgsprogrammet, Lundellska skolan
Åsa Johansson, Vård- och omsorgsprogrammet, Lundellska skolan
Max Michael, Fordons- och transportprogrammet,  Uppsala yrkesgymnasium Jälla
Håkan Wessman, Bygg- och anläggningsprogrammet, Uppsala yrkesgymnasium Jälla
Mikael Björk, El- och energiprogrammet, IT-Gymnasiet, Uppsala

Juryn för Årets Yrkeslärare kommer från Svenskt Näringsliv, LO, Uppsala kommun, Friskolornas riksförbund, Lärarnas Riksförbund och WorldSkills Sweden.

För bilder från tävlingarna, vänligen besök: https://www.flickr.com/photos/yrkessm08/

Läs mer om Yrkes-SM här: http://yrkessm.se/

Presskontakt:
Jonas Persson, 070 824 39 82, jonas.persson@jmwgolin.se

WorldSkills Sweden:
Patrik Svensson, 070-248 28 89, patrik.svensson@worldskills.se

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka intresset, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.

Taggar: