De representerar Sverige i Yrkes-VM i Lyon

I september anordnas en av världens största tävlingar, Yrkes-VM, i Lyon. Nu är Sveriges yrkeslandslag utsett och den svenska truppen består av 25 yrkesskickliga killar och tjejer. De kommer att tävla i 23 yrken, som matlagning, måleri och flygteknik.

10–15 september anordnas en av världens största tävlingar, Yrkes-VM. Sverige är i år med för 14:e gången och tävlingen arrangeras den här gången i Lyon, Frankrike där 1400 tävlanden från 72 länder kommer delta.

I helgen möttes Yrkeslandslaget 2024 för första gången och träningen inför världsmästerskapet är i full gång. De allra flesta i truppen är nya i Yrkeslandslaget, men några av dem har representerat Sverige i tidigare europamästerskap.

–  Jag tror att Sverige har goda medaljchanser under Yrkes-VM. Under den här träningshelgen är det tydligt att våra tävlanden är riktigt taggade och de har redan hunnit bli ett sammansvetsat lag. Det finns en stark vilja att prestera väl, även om vi vet att det kommer bli ett tufft motstånd, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig på WorldSkills Sweden.

Det är första gången Yrkes-VM anordnas som vanligt sedan 2019 i Kazan. På grund av pandemin arrangerades Yrkes-VM 2022 inte på en och samma plats, utan den ägde rum över hela världen i stället. Tävlingen gick då under namnet WorldSkills Competition 2022 Special Edition.

– Intresset för Yrkes-VM är stort i år. Vi har ett större antal yrken och fler deltagande länder än i Kazan 2019. Nytt för i år är att nästan alla tävlingsuppgifter är utvecklade av externa aktörer, vilket kommer göra tävlingen ännu jämnare, säger Patrik Svensson.

Om Yrkes-VM:
I Yrkes-VM (WorldSkills Competition) tävlar Sveriges yrkesskickligaste ungdomar mot världseliten i en rad olika yrken. Yrkes-VM har arrangerats sedan 1950 och är en av världens största tävlingar alla kategorier. Sverige har deltagit i de internationella tävlingarna sedan 1995 och tagit 83 medaljer i världs- och europamästerskap. Mästerskapen är ett sätt att lyfta fram vikten av yrkesutbildning och yrkesskicklighet samt bidra till internationella samarbeten.

Deltagarna i tävlingen måste vara 22 år eller yngre året tävlingen genomförs (vissa yrken med längre utbildningstid har en åldersgräns på 25 år) och ungdomarna i laget har arbetat stenhårt och tränat målmedvetet för att ta Sverige till toppen. Sverige har tidigare tagit hem flera medaljer, se alla medaljörer här

Yrkes-VM 2024 anordnas 10–15 september i Lyon, Frankrike.

Läs mer om Yrkeslandslaget här.
Bilder på tävlande återfinns här.
Ytterligare information på vår hemsida.

Presskontakt:

Ella Lundvall Buktikskommunikation Tyresö
Nelly Alm Hotellreception Åkersberga
Miranda Björkstrand Lastbilsteknik Lit

*Tävlar i par två och två
**Tidigare tävlat i Yrkeslandslaget

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka status, kvalitet och attraktionskraft för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills Competition) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslaget sponsras av AFA Försäkring, AMF, Arbesko, Framtid.se, Jobman, 3M och Ungdomsbarometern.