De tävlar i Yrkes-VM 2019 i Kazan

Den 22 augusti invigs Yrkes-VM 2019 i Kazan, Ryssland. Mästerskapet pågår i totalt fyra dagar och avslutas under storslagen prisutdelning och avslutningsceremoni den 27 augusti. I det svenska Yrkeslandslaget finner vi 28 av Sveriges yrkesskickligaste killar och tjejer under 23 år. De kommer från hela landet och tillsammans ska de representera Sverige och kämpa mot världseliten om medaljerna framför beräknade 200 000 besökare.

Med det svenska Yrkeslandslaget uttaget och redo trappas nu träning och förberedelser upp inför mästerskapet där kunskapen hos det svenska Yrkeslandslaget ska sättas på prov på riktigt. I truppen finner vi 28 av Sveriges yrkesskickligaste killar och tjejer under 23 år från hela landet och i slutet av augusti reser de, tillsammans med 1400 tävlande från 68 länder, till Kazan i Ryssland för att tävla om medaljer och världsmästartitlar inom sina respektive yrken.

De 1400 tävlandena kommer kämpa om guldet inom totalt 56 olika yrkesgrenar under fyra intensiva tävlingsdagar, mellan den 23–26 augusti. Bland de olika yrkena finner vi allt från undersköterska, fordonslackering, hudterapeut och måleri till webbutveckling, hotellreception och betongarbete. Årets upplaga av det svenska Yrkeslandslaget deltar i totalt 25 yrken och tävlar i år för första gången i två nya yrken – hotellreception och betongarbete.

- Jag är väldigt imponerad av årets trupp och det är glädjande att se hur hårt de tränar och förbereder sig. De för alltid med sig en fantastisk energi när vi samlas, så mina förhoppningar är höga inför årets mästerskap. Laget kan gå långt och jag vet att alla i truppen kommer göra sitt yttersta och ta vara på varje minut under tävlingsdagarna. Förhoppningen är att vi tar med oss medaljer hem när prisutdelningen är över, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig vid WorldSkills Sweden.

Yrkes-VM 2019 i Kazan är den 45:e upplagan av mästerskapen och anordnas i år vid Kazan Expo International Exhibition Centre, en arena som byggdes speciellt för Yrkes-VM 2019 och upptar en yta på 260 000 m² strax utanför Kazan International Airport. Under tävlingsdagarna kommer arenan fyllas med beräknade 200 000 besökare från världens alla hörn.

Sverige har sedan 1995 tagit över 70 medaljer i internationella sammanhang. Det första Yrkes-VM någonsin anordnades redan 1950 och idag är mästerskapen en av världens största tävlingar. Under 2019 är det den största tävlingen som genomförs i hela världen.

###

Kontaktuppgifter till tävlande: https://www.worldskills.se/wp-content/uploads/2019/05/karta_yl2019_namn_v5.pdf
Bilder på tävlande: https://www.flickr.com/photos/yrkessm08/collections/72157676656242708/
Ytterligare information: http://worldskills.se/

Jonas Persson, 070 824 39 82, jonas.persson@jmwgolin.se

Tävlingsansvarig, WorldSkills Sweden
Patrik Svensson, 070-248 28 89, patrik.svensson@worldskills.se

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka attraktionskraften, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills Competition) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.

Citat

Jag är väldigt imponerad av årets trupp och det är glädjande att se hur hårt de tränar och förbereder sig. De för alltid med sig en fantastisk energi när vi samlas, så mina förhoppningar är höga inför årets mästerskap. Laget kan gå långt och jag vet att alla i truppen kommer göra sitt yttersta och ta vara på varje minut under tävlingsdagarna. Förhoppningen är att vi tar med oss medaljer hem när prisutdelningen är över.
Patrik Svensson, tävlingsansvarig vid WorldSkills Sweden.