GYMNASIE- OCH KUNSKAPSLYFTSMINISTERN BESÖKTE YRKESLANDSLAGET – Sista landslagssamlingen innan Yrkes-EM i december

Fredagen den 21 oktober genomförde det svenska Yrkeslandslaget 2016 sin sista landslagssamling innan Yrkes-EM (Euroskills) som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 1-3 december. Under fredagen var även gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström på ett besök. Förutom att framföra sina lyckönskningar berättade hon även om sina egna upplevelser från tidigare Yrkes-VM i Leipzig och i London.

- Att så många ungdomar från olika länder, med olika bakgrund och språk tävlar tillsammans i sitt yrke tror jag skapar en gemenskap över gränserna som är unik i sitt slag. Både Leipzig och London var oförglömliga och jag ser fram emot att få heja fram vårt Yrkeslandslag i Göteborg. De tävlande i Yrkeslandslaget visar verkligen vilken bra yrkesutbildning vi har i Sverige, sa Anna Ekström, gymnasie- och kunskapslyftsminister under sitt besök hos Yrkeslandslaget under fredagen.

Sverige arrangerar för första gången i historien en internationell yrkestävling och det svenska Yrkeslandslaget är nu komplett. Truppen utgörs av Sveriges yrkesskickligaste ungdomar som kämpat till sig en plats och en blågul tröja när de visat prov på kunskap och färdighet under kvaltävlingarna. Webbdesign, florist, undersköterska, hudterapeut, murare, svetsare och kock är bara några av de yrkesområden som kommer att visas upp och tävla under Yrkes-EM.

Sammanlagt är det 31 svenska talanger från olika delar av landet som ska representera Sverige inför hemmapublik när tävlande från hela Europa reser till Göteborg för att bli europeisk mästare inom sitt yrke.

Yrkes-EM beräknas locka cirka 40 000 besökare. Under tävlingsdagarna kan besökare följa mästerskapet på plats, testa sina färdigheter i olika prova-på-aktiviteter och besöka seminarier samt workshops. Evenemanget är ett samarbete mellan WorldSkills Sweden, organisationen bakom Yrkeslandslaget, EuroSkills, Göteborg & Co och Svenska Mässan.

BILDER PÅ LANDSLAGET OCH TÄVLANDE: https://www.flickr.com/photos/yrkessm08/albums/72157667024732573

LISTA PÅ TÄVLANDE:

Rasmus Westlund
Trädgårdsanläggare
Vänersborg

För mer information om Worldskills Sweden, vänligen kontanta:
Pontus Slättman, VD WorldSkills Sweden, 070 514 75 65 pontus.slattman@worldskills.se

Presskontakt, Yrkeslandslaget:
Jonas Persson, 070 824 39 82, jonas.persson@jmw.se

Presskontakt, Euroskills:
Jonas Hellström, 070 730 26 54, jonas.hellstrom@goteborg.com

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka intresset, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.