I morgon, 3 juli, startar Yrkes-VM i Leipzig - Sveriges Yrkeslandslag siktar på guld

Sveriges viktigaste landslag, Yrkeslandslaget, börjar i morgon sin resa mot guld i Yrkes-VM i Leipzig. Invigningen sker redan i kväll men tävlingarna börjar först i morgon. De 25 ungdomarna i laget är upp till 23 år och tävlar i totalt 23 olika yrken. Bifogat finner ni samtliga kategorier som Sverige tävlar i samt deltagarna och deras hemorter och kontaktuppgifter.

Deltagarna i det svenska Yrkeslandslaget 2013 togs ut under Yrkes-SM i Malmö 2012. Flera av deltagarna i laget tävlade även i Yrkes-EM i oktober 2012 där Sverige tog fem medaljer.

De svenska deltagarna representerar 23 av de totalt 46 yrkeskategorierna under Yrkes-VM. Sammantaget kommer över 1000 ungdomar, en ökning med 8 procent från föregående VM i London, från 53 nationer att slåss om guldmedaljerna.

Yrkes-VM representerar yrkesskicklighet inom bygg, industri, IT, teknik och service. De tävlande yrkena i Yrkes-VM 2013 representerar allt från frisörer, kockar och målare till tävlande inom mekatronik och trädgårdsanläggning.

Organisationen bakom Yrkeslandslaget; WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan.

-Yrkeslandslaget är ett viktigt initiativ och en stor utmaning både för ungdomar och politiker. Att tävla i yrkesskicklighet gör att vi i Sverige kan visa hur vi står oss mot övriga världen och att vi i Sverige kan öka intresset för yrkesutbildningar, säger Stefan Hansson, lagledare Yrkeslandslaget.

Prisutdelning i Leipzig sker söndag 7 juli kl. 19.30, pressinformation skickas ut direkt efter prisutdelning.

På länk nedan går det att live följa invigningen av Yrkes-VM ikväll samt prisutdelningen 7 juli, http://www.worldskillsleipzig2013.com/en/news/656.html

För att få tillgång till rörligt material från tävlingen vänligen hör av er till nedan presskontakt.

Den 8 juli kl. 15.00 tar Ibrahim Baylan emot laget på Arlanda och en pressträff äger rum i Herculessalen.

Merparten av Yrkeslandslagets medlemmar utses under Yrkes-SM. Vissa yrken använder sig av egna regelverk och kvalificeringstävlingar av diverse branschspecifika orsaker. Yrkes-SM och Yrkes-EM (EuroSkills) genomförs jämna år och Yrkes-VM (WorldSkills) ojämna år där medverkan sker från de branscher och yrkesnämnder som har de erforderliga resurserna.

Samarbetspartners

AFA Försäkring, AMF, Arbesko, Bamatex, Jobman, Scania, Mercedes-Benz, Volvo Truck Center.

För mer information kontakta lagledarna:

Stefan Hansson 070-586 27 02 stefan.hansson@lo.se

Karl Hulterström 070-671 10 99 karl.hulterstrom@svensktnaringsliv.se

Presskontakter under tävlingen:

Lotta Balodis 070 483 62 25 lotta@bystrombalodis.se (på plats i Tyskland)

Jenny Engström 073 041 58 93 jenny@bystrombalodis.se (kontakt i Sverige under tävlingen)

Pressbilder: http://www.flickr.com/photos/yrkessm08/collections/72157632017437596/

Tävlingssajt: http://www.worldskillsleipzig2013.com/en/

Yrkeslandslagets sajt: http://worldskills.se/yrkeslandslaget/

Instagram: http://statigr.am/tag/ylaget/

Yrkeslandslaget och organisationen bakom; WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och EuroSkills samt är arrangör av Yrkes-SM.