Nu är nya Yrkeslandslaget klart: 24 ungdomar tävlar i Yrkes-VM i Leipzig 2013

Idag, den 15 november presenteras det svenska Yrkeslandslaget för 2013. Laget tävlar för guld under WorldSkills, Yrkes-VM i Leipzig den 2-7 juli 2013.

Yrkeslandslaget 2013 presenteras klockan 12.00 idag i Gallerian, Stockholm. Laget består av 24 ungdomar under 23 år som tävlar i totalt 22 olika yrken. På plats för att presentera laget finns Nyamko Sabuni biträdande utbildningsminister, Tobias Baudin vice ordförande LO och Christer Ågren, vice vd Svenskt Näringsliv.

Deltagarna i 2013 års Yrkeslandslag togs ut under Yrkes-SM i Malmö 2012 och kommer att representera Sverige under Yrkes-VM 2013. De 24 ungdomarna i laget kommer under tävlingsdagarna att mäta sin yrkesskicklighet mot deltagare från hela världen. Flera av deltagarna i laget tävlade även i Yrkes-EM under oktober 2012 där Sverige tog fem medaljer.

- Vi har en hög ungdomsarbetslöshet i Sverige samtidigt som det saknas personer med en gedigen yrkesutbildning. Att stärka och stödja våra yrkesutbildningar och öka intresset för ungdomars yrkesskicklighet är en viktig politisk fråga som vi arbetar mycket med, säger Nyamko Sabuni, biträdande utbildningsminister.

Yrkes-VM representerar yrkesskicklighet inom bygg, industri, IT, teknik och service. De tävlande yrkena i Yrkes-VM 2013 är allt från frisörer, kockar och målare till tävlande inom mekatronik och trädgårdsanläggning (se bifogad lista). De svenska deltagarna representerar 22 av de totalt 45 yrkeskategorierna under VM. Sammantaget kommer över 1000 ungdomar från 40 nationer att slåss om guldmedaljerna. Yrkes-VM ger oss en fingervisning av hur svenska ungdomars yrkesskicklighet står sig mot övriga världen.

- Det är spännande och lärorikt att tävla mot andra i mitt yrke och se om jag kan mäta mig med dem. Det ger en skjuts i karriären och även en personlig bekräftelse på att jag är bra på det jag gör. Målet är ju självklart att bli bäst i världen, säger Emelie Dammare, billackerare från Vikmanshyttan.

Yrkeslandslaget och organisationen bakom; WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Internationella programkontoret. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och EuroSkills samt är arrangör av Yrkes-SM.

- Yrkeslandslaget fyller en viktig funktion för att höja kvalitén och attraktiviteten på svenska yrkesutbildningar. Det skapar också förutsättningar för förbättrad kompetensförsörjning på arbetsmarknaden, säger Christer Ågren, vice vd Svenskt Näringsliv.

- Nyckelfrågan är att höja kvaliteten på de svenska yrkesförberedande utbildningarna så att fler söker, då får vi också fler att rekrytera till Yrkeslanslaget, säger Tobias Baudin vice ordförande LO.

För mer information och bild på laget kontakta lagledarna:

Stefan Hansson 070-586 27 02 stefan.hansson@lo.se

Karl Hulterström 070-671 10 99 karl.hulterstrom@svensktnaringsliv.se