Nyamko Sabuni gratulerade Yrkeslandslaget till fina insatser i Yrkes-VM

Under eftermiddagen hölls en presskonferens på Arlanda, där Yrkeslandslaget gratulerades av regeringen.

- Ikväll är det fotbollsmatch mellan Sverige och Holland och mina söner kommer sitta klistrade vid tv:n. Jag kommer tala om för dem att jag idag har talat med de svenska mästarna i yrkeskunnande. I det laget platsar inte Zlatan eller Hanna Ljungberg in. Ni är bara bäst!, säger Nyamko Sabuni, biträdande utbildnings- och jämställdhetsminister vid mottagandet på Arlanda.

Sverige kom på 14:e plats av 48 deltagande länder. Två silver- och två bronsmedaljer samt hela 13 hedersmedaljer blev resultatet av en tuff tävlingsvecka i London.

Se bild från eftermiddagen samt uppdaterad resultatlista i bilagorna.

För mer information om WorldSkills Sweden och de tävlande kontakta:
Anneli Karlsson, lagledare Yrkeslandslaget och kanslichef WorldSkills Sweden: 070-617 27 70, anneli.karlsson@programkontoret.se

Presskontakt: Lotta Balodis, 070-483 62 25, lotta@balodis.se Moa Abrahamsson Byström, 070-791 20 00, moa@nicetomeetyou.se.

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Internationella programkontoret. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och EuroSkills, samt är arrangör av Yrkes-SM.