Sverige tävlar i Yrkes-VM i Leipzig 2-7 juli

Sveriges viktigaste landslag, Yrkeslandslaget, består av 25 ungdomar under 23 år som tävlar i totalt 23 olika yrken. Bifogat finner ni samtliga yrken som Sverige tävlar i samt deltagarna och deras hemorter.

Deltagarna som tävlar i Leipzig, Tyskland nu i juli togs ut under Yrkes-SM i Malmö 2012. Flera av deltagarna i laget tävlade även i Yrkes-EM i oktober 2012 där Sverige tog fem medaljer.

Yrkes-VM representerar yrkesskicklighet inom bygg, industri, IT, teknik och service. De tävlande yrkena i Yrkes-VM 2013 representerar allt från frisörer, kockar och målare till tävlande inom mekatronik och trädgårdsanläggning. De svenska deltagarna representerar 23 av de totalt 45 yrkeskategorierna under VM. Sammantaget kommer över 1000 ungdomar från 53 nationer att slåss om guldmedaljerna. Yrkes-VM ger oss en fingervisning om hur svenska ungdomars yrkesskicklighet står sig mot övriga världen.

Organisationen bakom Yrkeslandslaget; WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan.

- Yrkeslandslaget fyller en viktig funktion för att höja kvalitén och attraktiviteten på svenska yrkesutbildningar. Det skapar också förutsättningar för förbättrad kompetensförsörjning på arbetsmarknaden, säger Christer Ågren, vice vd Svenskt Näringsliv.

- Nyckelfrågan är att höja kvaliteten på de svenska yrkesförberedande utbildningarna så att fler söker, då får vi också fler att rekrytera till Yrkeslandslaget, säger Tobias Baudin vice ordförande LO.

Prisutdelning i Leipzig sker 7 juli, pressinformation skickas ut direkt efter prisutdelning.

Merparten av Yrkeslandslagets medlemmar utses under Yrkes-SM-tävlingarna. Detta gäller dock inte alla yrken. Vissa yrken använder sig av egna regelverk och kvalificeringstävlingar av diverse branschspecifika orsaker. Yrkes-SM och Yrkes-EM (EuroSkills) genomförs jämna år och Yrkes-VM (WorldSkills) ojämna år där medverkan sker från de branscher och yrkesnämnder som har de erforderliga resurserna.

Samarbetspartners

AFA Försäkring, AMF, Arbesko, Bamatex, Jobman, Scania, Mercedes-Benz, Volvo Truck Center.

För mer information kontakta lagledarna:

Stefan Hansson 070-586 27 02 stefan.hansson@lo.se

Karl Hulterström 070-671 10 99 karl.hulterstrom@svensktnaringsliv.se

Presskontakter under tävlingen:

Lotta Balodis 070 483 62 25 lotta@bystrombalodis.se (på plats i Tyskland)

Jenny Engström 073 041 58 93 jenny@bystrombalodis.se (kontakt i Sverige under tävlingen)

Pressbilder: http://www.flickr.com/photos/yrkessm08/collections/72157632017437596/

Tävlingssajt: http://www.worldskillsleipzig2013.com/en/

Yrkeslandslagets sajt: http://worldskills.se/yrkeslandslaget/

Instagram: http://statigr.am/tag/ylaget/

Yrkeslandslaget och organisationen bakom; WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och EuroSkills samt är arrangör av Yrkes-SM.