Sveriges viktigaste landslag redo för Yrkes-EM i Gdansk

Nu är det svenska Yrkeslandslaget utsett och träningen inför Yrkes-EM, en av Europas största tävlingar, är i full gång. Den 5 september 2023 invigs mästerskapet i Gdansk, Polen. I den svenska truppen finns 22 av Sveriges mest yrkesskickliga tjejer och killar under 25 år. De tävlande kommer från hela landet och ska representera Sverige i 18 olika yrkesgrenar.

Under tre dagar ska det svenska Yrkeslandslaget sätta sin yrkesskicklighet på prov inom totalt 18 olika yrken. Yrkes-EM drar i gång den 5 september med en invigningsceremoni på Polsat Plus Arena i Gdansk. Tävlingarna pågår sedan mellan den 6–8 september på AMBEREXPO i Gdansk, följt av avslutningsceremoni den 9 september. Arrangören och värdlandet räknar med att evenemanget kommer locka cirka 100 000 besökare.

Totalt tävlar 600 ungdomar från 32 länder om de åtråvärda medaljerna, samt att få titulera sig som europeisk mästare.

- Pandemin har satt krokben för Yrkes-EM som inte arrangerats i normal tappning sedan 2018. Det har varit år av inställda tävlingar, vilket gör att vi nu är otroligt taggade för ett Yrkes-EM där alla har möjlighet att samlas och tävla under ett och samma tak. Yrkeslandslaget ligger i hårdträning och ser fram emot resan till Gdansk, där de äntligen får vara ett lag som kämpar tillsammans, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig på WorldSkills Sweden.

Det första svenska Yrkeslandslaget tävlade redan 1995 och genom åren har landslagen tagit över 80 medaljer i världs- och europamästerskap. Yrkes-EM hålls vartannat år i något av WorldSkills Europes 32 medlemsländer.

Majoriteten av Yrkeslandslagets 22 tävlande, tävlar individuellt. Automationstekniker, trädgårdsanläggare, IT-tekniker och entreprenörskap tävlar däremot i lag om två personer.

Mästerskapet syftar till att framhålla vikten av en samspelt och välutbildad yrkeskår inom alla deltagande yrken, lyfta yrkesutbildning och yrkesskicklighet samt bidra till internationella samarbeten. Utöver tävlingarna erbjuder Yrkes-EM seminarier och paneldiskussioner där beslutsfattare, politiker och yrkeslärare möts för att utbyta erfarenheter inom de olika yrkesområdena.

Yrkeslandslaget: https://www.worldskills.se/yrkestavlingar/yrkeslandslaget/
Bilder på tävlande: https://www.flickr.com/photos/yrkessm08/albums/72177720308290574
Ytterligare information: http://worldskills.se/

Isac Knutsson Jordbruks- och maskinmekaniker Kristianstad Hässleholm
Emil Didriksson Lastbilsteknik Linköping Linköping
Tobias Lissborg Bilskadeteknik Trollhättan Trollhättan

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka status, kvalitet och attraktionskraft för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills Competition) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar om arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.