WorldSkills stänger av Ryssland och Belarus

Med anledning av den rådande situationen i Ukraina har WorldSkills internationella tävlingsorganisationer med stöd av WorldSkills Sweden beslutat att stänga av Ryssland med omedelbar verkan. Detta innebär att Yrkes-EM som skulle genomförts i Sankt Petersburg 2023 kommer arrangeras i ett annat land. Även Belarus stängs av från alla tävlingsaktiviteter.

WorldSkills Sweden delar det internationella samfundets djupa oro för den säkerhetssituation som utspelar sig i Europa och fördömer Rysslands aggression mot Ukraina.

På grund av detta har de internationella tävlingsorganisationerna, WorldSkills Europe och WorldSkills International, med stöd av WorldSkills Sweden beslutat att med omedelbar verkan stänga av Ryssland. Även Belarus stängs av med omedelbar verkan. Detta innebär att Ryssland inte får medverka i framtida tävlingar eller i andra WorldSkills projekt eller aktiviteter. Samt att Yrkes-EM som var planerad att genomföras i Sankt Petersburg i oktober 2023 kommer arrangeras i ett annat land.

WorldSkills Sweden samt våra internationella organisationers uppdrag är att lyfta den yrkesskicklighet som bidrar till vår ekonomiska tillväxt och framgång. Rysslands agerande i Ukraina syftar till att destabilisera utbildningen och försörjningen i en suverän stat.

Vi hoppas på omedelbar fred. Utbildning, kompetensutveckling och ekonomiskt välstånd kan inte uppnås utan fred.

Therese Guovelin, Ordförande, WorldSkills Sweden, Förste vice ordförande LO

press@lo.se, 08 796 25 26.

Catharina Elmsäter Svärd, Vice Ordförande, WorldSkills Sweden, Vd Byggföretagen

info@byggforetagen.se, 072-226 80 66

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka attraktionskraften, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills Competition) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.