WORLDSKILLS SWEDEN LANSERAR YRKESUTBILDNINGSVECKAN

Nästa vecka markerar startskottet för Yrkesutbildningsveckan, som årligen kommer äga rum under vecka 42. Bakom initiativet står WorldSkills Sweden, som tillsammans med branschorganisationer, myndigheter, skolor och övriga intressenter vill öka intresset och lyfta fram landets yrkesutbildningar.

Yrken som utbildas genom en yrkesutbildning är vitala för att samhället ska gå runt – merparten av dem är samhällsviktiga. Enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos toppar flera av dessa yrken listan över vilka jobb som förväntas behövas i framtiden. En yrkesutbildning är också ett effektivt sätt för fler människor att komma ut på arbetsmarknaden och bli självförsörjande. I syfte att sprida kunskap och öka intresset för yrkesutbildning arrangeras nu Yrkesutbildningsveckan för första gången, där ett flertal aktörer är med och deltar.

– Att välja en yrkesutbildning är ett smart val för den som vill dra nytta av sin talang och få ett bra jobb efter sin utbildning, säger Pontus Slättman, VD på WorldSkills Sweden. Genom en hel vecka med fullt fokus på yrkesutbildningar kan vi tillsammans öka attraktionskraften och få fler att utbilda sig för att matcha det kompetensbehov som finns på arbetsmarknaden i dag.

Som initiativtagare till veckan vill WorldSkills Sweden lyfta yrkesutbildningen på flera plan. Bland annat kommer man att tillkännage Årets yrkeslärare 2021, lansera en ny kampanj om yrkesstolthet tillsammans med Yrkeslandslaget och mycket mer. Samarbetspartners och andra medverkande aktörer genomför sina aktiviteter på egen plattform eller plats, där ett par exempel är besöksnäringen som arrangerar två större event i Grythyttan under veckan och ett flertal skolor som kommer att hålla öppna hus.

Vill ni veta mer eller engagera er inom ramen för Yrkesutbildningsveckan, kontakta Pontus Slättman, VD på WorldSkills Sweden: pontus.slattman@worldskills.se

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka attraktionskraft, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.

Snabbfakta

2021 markerar startskottet för Yrkesutbildningsveckan, som årligen kommer äga rum under vecka 42. Bakom initiativet står WorldSkills Sweden. Syftet är att sprida kunskap, öka intresset och lyfta fram yrkesutbildningarna samt att aktivera elever inför gymnasievalet och underlätta för grundskolan att nå kunskapsmålen gällande arbetsmarknadskunskap kopplat till yrken och yrkesutbildningar. Under veckan genomför olika aktörer en mängd olika evenemang, såsom digitala aktiviteter, öppna hus, skoltävlingar och seminarier. Dessa kan genomföras under en lektion, en dag eller en längre period – beroende på förutsättningar och intresse.

Citat

– Att välja en yrkesutbildning är ett smart val för den som vill dra nytta av sin talang och få ett bra jobb efter sin utbildning. Genom en hel vecka med fullt fokus på yrkesutbildningar kan vi tillsammans öka attraktionskraften och få fler att utbilda sig för att matcha det kompetensbehov som finns på arbetsmarknaden i dag.
Pontus Slättman, VD på WorldSkills Sweden.