Yrkes-SM 20 år – Tre vinnare från 2004 berättar vad som hänt sedan dess

I år fyller Yrkes-SM 20 år och intresset för tävlingen blir allt större. Första tävlingen anordnades i Piteå 2004 med bland andra vinnarna Tomas Vikberg, svetsare, Frida Claesson, frisör och Fredrik Östlin, målare, som alla på ett eller annat sätt är kvar i branschen.

Målare som tävlade i Yrkes-SM 2004 i Piteå.

Den 23 april går Yrkes-SM av stapeln, 20 år efter att den första tävlingen anordnades i Piteå 2004. Sedan dess har nästan 2000 ungdomar tävlat i yrken som frisör, IT, automation, elektriker, transport och mycket mer.

En av dem som tävlande i Piteå 2004 var svetsaren Tomas Vikberg från Vistträsk. Där vann han guld i svetsning och kvalade sig vidare till Yrkes-VM i Helsingfors året därpå. Tomas gick Industriprogrammet på Strömbackaskolan i Piteå. Idag driver Tomas eget företag inom svetsning och tiden med Yrkes-SM minns han tillbaka på med värme.

– Det var en rolig upplevelse att få delta i ett så stort evenemang. Jag har alltid tyckt om att svetsa, det fick jag börja med redan som tioåring med min pappa hemma på gården. Yrkesutbildningen har gett mig en bra grund att stå på i arbetslivet och gett mig möjlighet att jobba både inom industrin, i mindre företag och nu i mitt eget företag, vilket jag trivs jättebra med, säger Tomas Vikberg.

Även Frida Claesson från Norrköping var en av de tävlande i Piteå under SM 2004. Hon tog guldmedalj som frisör och redan samma år brons i Frisör-VM i Milano. Tävlingsframgångarna lärde henne att se möjligheterna inom sitt yrke och därför sadlade hon ganska raskt om till att utbilda andra frisörer för olika produktföretag inom branschen. Idag arbetar hon som utbildningschef för ett produktföretag där hon stormtrivs. Hon bor i Valdemarsvik, en bit utanför Norrköping där hon växte upp. Frida gick frisörlinjen på Kungsgårdsgymnasiet i Norrköping och ångrar inte att hon valde en yrkesutbildning.

– Man ska välja ett yrkesprogram eftersom det är framtiden, som hantverkare kan du aldrig ersättas av AI. Yrkesprogram är också bra för dem som i likhet med mig gillar att utvecklas. Är man osäker på vad man vill göra i framtiden så kan det vara bra att veta att inom många yrkesprogram får man testa på många olika inriktningar inom yrket innan man går vidare och fördjupar sig, säger Frida Claesson.

Fredrik Östlin från Borlänge tävlade i måleri under Yrkes-SM i Piteå 2004 och sedan på Yrkes-VM i Helsingfors. Det var hans lärare och första arbetsgivare som peppade honom att delta på Yrkes-SM trots hans inledande tvekan. Efter guldmedaljen har han fortsatt att måla och startade så småningom ett eget företag, Östlins Måleri, vilket han driver än idag. Fredrik läste Bygg – och anläggningsprogrammet på Hushagsgymnaiset i Borlänge och valde måleri tack vare bra och trevliga lärare. Han trivs fortfarande som målare och har inga planer på att byta jobb.

– Det är och kommer fortsatt vara brist på hantverkare, man behöver aldrig vara utan jobb även om konjunkturerna går upp och ned, säger Fredrik Östlin.

Yrkes-SM lockar fler ungdomar varje år

Förra Yrkes-SM anordnades 2022 i Växjö och då tävlade fler än 170 ungdomar om titeln svensk mästare inom 30 olika yrken. Tävlingen lockade över 22 000 åskådare vilket är det största publikantalet sedan starten. Intresset växer sig allt större varje år och i år väntas ännu ett rekordår i Karlstad.

– Jag var faktiskt med när Yrkes- SM anordnades för första gången i Piteå 2004 och det har hänt mycket sedan dess. Framför allt har vi som organisatör professionaliserats och vi har utökat vårt viktiga samarbete med branschorganisationerna. Storheten i tävlingen är densamma, att det samlas så många branscher och tävlande under samma tak. Tack vare sociala medier når vi i dag ut bredare i landet än tidigare vilket gör att fler kan se nyttan med yrkesutbildningar via våra fantastiska ambassadörer, säger Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden.

–  Vår största utmaning har varit och är fortsatt statusfrågan, att det finns förutfattade meningar om yrkesutbildningar. Det visar också varför det är viktigt att Yrkes-SM fortsätter. Så att vi, genom förebilder, kan fortsätta visa varför det är ett smart val att välja en yrkesutbildning.

–  Vi kan även se positiva effekter i kommuner och regioner som anordnat Yrkes-SM. Att många av dessa fortsätter att driva frågan även efter tävlingen avslutats. Därför är det särskilt roligt att tävlingen i år för första gången hamnar i Karlstad och Värmland.

Läs mer om Yrkes-SM här: http://yrkessm.se/

Felicia Danstål Skiöld, 070-375 20 14, felicia.skiold@jmw.se

WorldSkills:
Pontus Slättman, 070-514 75 65, pontus.slattman@worldskills.se

Yrkes-SM
Yrkes-SM är Sveriges största yrkestävling och arrangeras av WorldSkills Sweden. Syftet med tävlingen är att öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar. Under tre dagar hålls ett tävlings- och uppvisningsevenemang där hundratals av Sveriges mest kvalificerade ungdomar tävlar för att visa sin yrkesskicklighet. Under evenemanget ges även besökarna möjlighet att praktiskt prova på en mängd yrken. Yrkes-SM hålls jämna år och fungerar som en uttagstävling till det svenska Yrkeslandslaget i kommande Yrkes-EM och Yrkes-VM. 2024 firar Yrkes-SM 20-årsjubileum och tävlingen arrangeras i Karlstad.

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka intresset, statusen samt kvaliteten för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslagets huvudsponsorer är AFA Försäkring som värnar arbetsmiljö samt AMF som fokuserar på hållbara pensionslösningar.
www.worldskills.se