Yrkeslandslaget i London: Succéstart för svensk svetsare från Kristianstad

Idag, den 5 oktober, startar WorldSkills (VM i yrkesskicklighet) i London med Sveriges viktigaste landslag på plats. Det svenska Yrkeslandslaget deltar med 27 ungdomar som representerar 24 yrken. Markus Fredriksson, svetsare från Kristianstad har på kort tid utfört sin första deltävling och står väl förberedd inför delmoment två inför morgondagen.

Just nu tävlar också kocken Emma Erlandsson från Växjö. I skrivande stund lagar hon en förrätt och fram till klockan åtta ska hon hinna med att tillaga både en anka, en fiskrätt samt desserten English Sticky Pudding.

Läs mer i bifogat pressmeddelande.

För mer information om WorldSkills Sweden och de tävlande kontakta:

Anneli Karlsson, lagledare Yrkeslandslaget och kanslichef WorldSkills Sweden: 070-617 27 70, anneli.karlsson@programkontoret.se

Presskontakt: Lotta Balodis, 070-483 62 25, lotta@balodis.se. Moa Abrahamsson, 070-791 20 00.

Pressbilder:

Flickr:
Gå till: Flickr (http://www.flickr.com/photos/yrkessm08/collections/72157626318194821/) Eller via http://www.yss.se/press
Klicka på bilden
Klicka på Actions - See all sizes
Klicka på den storlek du vill ha
Högerklicka på bilden och välj hämta bild
Bilden sparas ner på din dator

WorldSkills Competition, officiell hemsida för media: http://media.worldskills.org

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Internationella programkontoret. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skola har trepartssamarbetet i uppdrag att höja statusen, intresset och kvaliteten på yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills) och EuroSkills, samt är arrangör av Yrkes-SM.