Yrkeslandslaget mot medaljer i Gdansk

Den 4 september reser det svenska Yrkeslandslaget till Gdansk, Polen för att delta i Yrkes-EM 2023. Efter månader av träning och förberedelser ska våra 22 svenska tävlanden sättas på prov mot resten av Europa. Yrkes-EM invigs den 5 september och pågår i tre dagar innan prisutdelningen äger rum den 9 september.

Nästa vecka reser 600 tävlanden från totalt 32 länder till Gdansk och Yrkes-EM 2023 i jakten på att bli europamästare inom sina respektive yrken. Bland de tävlande finner vi det svenska Yrkeslandslaget, bestående av 22 yrkesskickliga ungdomar, som tillsammans ska representera Sverige i Polen. Mellan den 6–8 september ska de göra sitt yttersta för att knipa pallplatser och medaljer mot tuffast tänkbara motstånd.

I årets upplaga av Yrkes-EM tävlar hela 43 olika yrken, där Sverige är med och tävlar i 18 yrken. På listan av yrken som Sverige deltar i finns bland annat servering, IT-teknik, frisör, trädgårdsanläggning, måleri och personbilsteknik. 100 000 besökare beräknas följa mästerskapet på plats och se när Europas yrkesskickligaste ungdomar gör upp om medaljerna.

- Efter flera år av pandemi och inställda tävlingar går det nästan att ta på spänningen i luften. Vårt fantastiska Yrkeslandslag, Sveriges viktigaste landslag har kämpat, längtat och givit allt under träningen inför EM. Nu återstår bara resan till Gdansk och att inta mästerskapet som ett lag, med bästa möjliga energi. Vi är så redo vi bara kan bli och jag är övertygad om att laget kommer ge allt under dessa intensiva tävlingsdagar, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig vid WorldSkills Sweden.

Nu jagar det svenska Yrkeslandslaget de åtråvärda medaljerna och hoppas komma hem från Gdansk med flaggan i topp och flera prestigefyllda medaljer. Sverige har sedan tidigare drygt 80 medaljer från internationella yrkestävlingar sedan starten 1995 då Sverige deltog för första gången.

Yrkeslandslaget: https://www.worldskills.se/yrkestavlingar/yrkeslandslaget/
Bilder på tävlande: https://www.flickr.com/photos/yrkessm08/albums/with/72177720308577589
Ytterligare information: http://worldskills.se/ och https://euroskills2023.org/

Schema: https://euroskills2023.org/wp-content/uploads/2023/07/EuroSkills_2023_Schedule_PUBLIC_20230704_ENG-2.pdf
Karta över tävlingsområdet: https://euroskills2023.org/wp-content/uploads/2023/08/Mapa-ES-2023_v13.pdf

Lova Schöldsten Hjertberg, 070-771 99 39, lova.scholdsten-hjertberg@jmw.se

Isac Knutsson Jordbruks- och maskinteknik Kristianstad Hässleholm
Emil Didriksson Lastbilsteknik Linköping Linköping
Tobias Lissborg Bilskadeteknik Trollhättan Trollhättan

WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka status, kvalitet och attraktionskraft för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills Competition) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslaget sponsras av AFA Försäkring, AMF, Arbesko, Framtid.se, Jobman, 3M och Ungdomsbarometern.