Yrkeslandslaget på guldjakt i Lyon

Snart reser det svenska Yrkeslandslaget till Lyon i Frankrike för att tävla i Yrkes-VM 2024. I en av världens största tävlingar ska 25 svenska tävlanden mäta sig mot världseliten. Yrkes-VM invigs den 10 september och pågår till och med den 15 september.

I Lyon samlas 1400 ungdomar från 69 länder för att tävla om att bli världsmästare inom sina yrken. Bland de tävlande finner vi det svenska Yrkeslandslaget, bestående av 25 yrkesskickliga ungdomar som tillsammans ska representera Sverige inom 23 yrken.

Det blir 14:e gången som Sverige deltar i VM. Laget består av en spännande blandning av yrken, med allt ifrån kockar och servitörer, till svetsare och flygtekniker.

– Jag ser att Yrkeslandslaget har goda möjligheter att plocka hem medaljer. Vi har ett starkt lag som är taggat och väldigt sammansvetsat. Våra tävlanden har tränat stenhårt och står väl förberedda för tävlingen. Nu håller vi tummarna för att de får kröna sitt hårda arbete med medaljer, säger Patrik Svensson, tävlingsansvarig vid WorldSkills Sweden.

Årets VM blir det första ”vanliga” sedan 2019, då pandemin innebar att Yrkes-VM 2022 fick delas upp i mindre tävlingar, i stället för på bara en plats. I Frankrike räknar man med storpublik – det väntas nämligen en kvarts miljon besökare till Eurexpo i Lyon där tävlingen avgörs.

– Det är roligt att det finns ett stort intresse för Yrkes-VM. Det märks också på att vi har ett större antal yrken och fler deltagande länder än under tidigare mästerskap, säger Patrik Svensson.

Mer än bara en tävling
Staten är, genom Skolverket, Utbildningsdepartementet och Myndigheten för yrkeshögskolan, en del av WorldSkills Sweden. När Yrkeslandslaget samlades den 16 augusti var skolminister Lotta Edholm på plats för att träffa de tävlande. Hon menar att landslaget och Yrkes-VM fyller en viktig funktion utöver själva tävlingen.

– Yrkes-VM är otroligt viktigt för Sverige som välståndsnation. Idag väljer alldeles för få ungdomar en yrkesutbildning trots att det finns en enorm efterfrågan på yrkesutbildad personal. Vi behöver få fler ungdomar att välja yrkesprogrammen och där fungerar Yrkeslandslaget som ambassadörer för de yngre, säger Lotta Edholm.

Om Yrkes-VM:

I Yrkes-VM (WorldSkills Competition) tävlar Sveriges yrkesskickligaste ungdomar mot världseliten i en rad olika yrken. Yrkes-VM har arrangerats sedan 1950 och är en av världens största tävlingar alla kategorier. Sverige har deltagit i de internationella tävlingarna sedan 1995 och tagit över 80 medaljer i världs- och europamästerskap. Mästerskapen är ett sätt att lyfta fram vikten av yrkesutbildning och yrkesskicklighet samt bidra till internationella samarbeten.

Deltagarna i tävlingen måste vara 22 år eller yngre året tävlingen genomförs (vissa yrken med längre utbildningstid har en åldersgräns på 25 år) och ungdomarna i laget har arbetat stenhårt och tränat målmedvetet för att ta Sverige till toppen. Sverige har tidigare tagit flera fina placeringar på både Yrkes-VM och Yrkes-EM, se alla medaljörer här.

Yrkes-VM 2024 anordnas 10–15 september i Lyon, Frankrike.

Läs mer om Yrkeslandslaget här.
Bilder på tävlande återfinns här.
Ytterligare information på vår hemsida och på tävlingens hemsida.

DET SVENSKA YRKESLANDSLAGET UNDER VM I LYON 2024

Miranda Björkstrand

Lastbilsteknik

Lit

*Tävlar i par två och två
**Tidigare tävlat i Yrkeslandslaget

Felicia Danstål Skiöld, 070-375 20 14, felicia.skiold@jmw.se

Tävlingsansvarig, WorldSkills Sweden
Patrik Svensson, 070-248 28 89, patrik.svensson@worldskills.se

WorldSkills SwedenWorldSkills Sweden
WorldSkills Sweden är ett trepartssamarbete mellan LO, Svenskt Näringsliv och Staten genom Utbildningsdepartementet, Skolverket och Myndigheten för yrkeshögskolan. Genom samarbeten med företag, yrkesnämnder, branschorganisationer och skolor har detta samarbete i uppdrag att öka status, kvalitet och attraktionskraft för svenska yrken och yrkesutbildning. WorldSkills Sweden ansvarar för det svenska Yrkeslandslagets deltagande i Yrkes-VM (WorldSkills Competition) och Yrkes-EM (EuroSkills) samt är arrangör av Yrkes-SM. Yrkeslandslaget sponsras av AFA Försäkring, AMF, Arbesko, Framtid.se, Jobman, 3M och Ungdomsbarometern.