Nordens största havsbaserade vindkraftspark

wpd planerar för en av Nordens största havsbaserade vindkraftsparker utanför Gävlekusten. Projektet omfattar 300 vindkraftverk med en sammanlagd effekt av 1 500 MW. Den uppskattade årliga produktionen förväntas bli upp till 5,5 TWh (5500 miljoner kWh), vilket skulle motsvara el för 1 100 000 hushåll. Konstruktions - och byggnation fasen förväntas starta år 2014.

Vid en presskonferens på tisdag den 15 september kommenterar styrelseordförande Achim Berge denna projektutveckling tillsammans med koncernchefen Gernot Blanke. Tid:tisdag den 15 september, kl 11:00 Plats:European Offshore Wind (EOW) konferensen, Stockholmsmässan wpd monter – B 0211 Talare: Gernot Blanke, koncernchef Achim Berge, styrelseordförande Charlotte Bergqvist, verkställande direktör Hans Ohlsson, projektledare För deltagande i pressträffen krävs föranmälan till press@wpd.se eller telefon 08-501 091 54. För vidare information, kontakta: Suzana Johansson, informationschef wpd Scandinavia AB, tfn + 46 709 50 37 37 Christian Schnibbe, informationschef wpd AG, tfn + 49 170 182 26 53