Sverige har fortfarande chansen att ta del av utvecklingen

Svenska ingenjörer bygger Tysklands första havsbaserade vindkraftspark – varför inte i Sverige?

I måndags invigde Tysklands förbundskansler Angela Merkel landets första kommersiella havsbaserade vindkraftspark; Baltic 1, utanför Rostock i Östersjön. Projektet har till stor del styrts av svenska ingenjörer från ett kontor i Stockholm. Kompetensen i Sverige inom detta område är hög men tas inte tillvara på hemmaplan: Sverige missar boomen för havsbaserad vindkraft – trots att ett flertal projekt är tillståndsgivna och byggklara.

Göran Dalén är VD för wpd offshore Stockholm AB och har jobbat med havsbaserad vindkraft i Sverige i mer än 10 år. Första gången han är involverad i själva byggfasen är dock i Tyskland: han var projektledare för fundamenten, dvs. den del som förankrar vindkraftsverken i havsbotten, i projektet Baltic 1.

På pressträffen på wpd:s kontor i Stockholm kommenterade Göran Dalén: ”Det har varit oerhört inspirerande att delta i Tysklands boom för havsbaserad vindkraft. Över 6 000 arbetstillfällen har skapats och många andra projekt är på gång i Tyskland.  Sverige har fortfarande chansen att ta del av utvecklingen. Vi har en enorm potential här i Sverige med långa kuster med bra vind men vi behöver bättre förutsättningar för att utveckla havsbaserad vindkraft anpassad till våra förhållanden. Detta är en stor möjlighet för svensk industri att skapa nya jobb och utveckla befintlig kompetens ytterligare.”

wpd-gruppen står bakom det nämnda Baltic 1-projektet och har också utvecklat Sveriges största tillståndsgivna havsbaserade vindkraftspark Kriegers Flak. Nyligen fick wpd tillstånd för projektet Storgrundet utanför Söderhamn. Bolaget har kontor i 20 länder och är ett av de största vindkraftsföretagen med över 2 000 installerade MW.

Mer information om Baltic 1 projektet:

Göran Dalén
g.dalen@wpd.se
08-501 091 59

Om wpd
wpd i Sverige har sitt säte i Stockholm. Verksamheten är delad i två affärsområden med gemensam styrelse och VD, vindkraft på land (wpd Scandinavia AB) och vindkraft till havs (wpd Offshore Stockholm AB). Båda bolagen är helägda dotterbolag inom wpd koncernen – en av Europas ledande vindkraftsprojektörer med lång erfarenhet inom projektering, finansiering, realisering och drift av projekt inom förnybar energi.
Mer information om wpd finns på
www.wpd.se