wpd ansöker om tillstånd att uppföra vindkraftpark Storgrundet

Report this content

wpd har i dagarna ansökt om tillstånd för uppförande och drift av vindkraftverk på Storgrundet i Söderhamns kommun, Gävleborgs län.

– Vi är väldigt glada över att kunna överlämna tillståndsansökan och miljökonsekvensbeskrivningen (MKB) till miljödomstolen för prövning. För oss symboliserar MKB:n en viktig milstolpe i vår satsning på vindkraft och som kommer att följas av fler havsbaserade och landbaserade vindkraftprojekt, säger ansvarige projektledare Hans Ohlsson.

– wpd har ambitionen att genom det här projektet förse 160 000 hushåll med vindel inom några år. Vindkraftparken Storgrundet kan bli verklighet mycket tidigare än andra planerade havsbaserade projekt i Sverige, eftersom området är i relativt grunt vatten och ligger fördelaktigt nära land, säger styrelseordförande Achim Berge.

Fakta om den havsbaserade vindkraftparken Storgrundet:
Vindkraftparken är lokaliserad till ett stort grundområde ca 11 kilometer från fastlandet, sydost om Söderhamn. Området omfattas av Söderhamns kommuns översiktsplan och är utpekat som riksintresse för vindbruk. Inom projekteringsområdet finns det möjlighet att bygga en vindkraftpark med en samlad effekt på upp till 265 MW. Den uppskattade årliga produktionen förväntas bli upp till 0,8 TWh (800 miljoner kWh), vilket skulle motsvara el för 160 000 hushåll. Den planerade vindkraftparken bedöms vara i drift år 2014.

För mer information kontakta:
Hans Ohlsson, Projektledare wpd Scandinavia AB, tfn + 46 8 501 091 61
Achim Berge, Styrelseordförande wpd Scandinavia AB, tfn + 46 8 501 091 51