wpd påbörjar vindmätning för Storgrundet

wpd planerar att bygga en havsbaserad vindkraftpark med en total effekt på upp till 265 MW i Söderhamns kommun.
Om mätningar visar att vinden är tillräcklig kan vindkraftverken börja byggas inom fem år.

En vindmätningsmast på 100 m har placerats på Storjungfrun där mätningarna kommer att pågå under ett par år.
wpd hoppas få svar på hur turbulens och vindhastighet påverkar förväntad produktion från vindkraftverken, samt vilka påfrestningar och slitage de utsätts för.

– Vindmätningarna är en viktig del i vårt projekteringsarbete som utgör adekvat information om vindförhållanden i området. Resultaten av undersökningarna kommer att ligga till grund för beslut om utbyggnad av vindkraftparken. Parallellt med detta så har vi även slutfört en rad olika studier i området gällande natur och miljöinventeringar. Vi kommer även inom kort överlämna miljökonsekvensbeskrivningen (MKB:n) för projektet till miljödomstolen, säger Hans Ohlsson ansvarig projektledare.

– Satsningen på vindkraft i Söderhamn har varit ett återkommande inslag i arbetet med Vision 2012 och därför efterlängtad av många, säger Lennart Westman, visionssamordnare vid Söderhamns kommun. Genom en fortsatt dialog med wpd, Energimyndigheten, näringslivet och medborgarna i Söderhamn ska vi nu se till att göra vad vi kan för dra nytta av den här satsningen på så många områden som möjligt. För att leda arbetet har vi också anställt en projektledare för att leda arbetet för kommunens räkning.

Fakta om den havsbaserade vindkraftparken Storgrundet:
Vindkraftparken är lokaliserad till ett stort grundområde ca 11 kilometer från fastlandet, sydost om Söderhamn. Området omfattas av Söderhamns kommuns översiktsplan och är utpekat som riksintresse för vindbruk. Inom projekteringsområdet finns det möjlighet att bygga en vindkraftpark med en samlad effekt på upp till 265 MW.
Den uppskattade årliga produktionen förväntas bli upp till 0,8 TWh (800 miljoner kWh), vilket skulle motsvara el för 160 000 hushåll.

För mer information kontakta:
Hans Ohlsson, Projektledare wpd Scandinavia AB, tfn + 46 8 501 091 61
Suzana Johansson, Informationschef wpd Scandinavia AB, tfn + 46 8 501 091 54