• wpd/

wpd säkrar realiseringen av tyska havsbaserade vindkraftprojekt och stärker sin projektportfölj

Report this content

Vindkraftprojektutvecklaren och operatören wpd, med huvudkontor i Tyska Bremen, säljer en del av sin portfölj inom havsbaserad vindkraft och ingår i ett långsiktigt samarbetsavtal med kraftkoncernen EnBW.

wpd offshore GmbH har sålt fyra havsbaserade vindkraftprojekt till kraftkoncernen EnBW Energie Baden-Württemberg AG, ett av Tysklands tre största energibolag. Affären avser projekten Baltic I och Kriegers Flak I, i de tyska delarna av Östersjön samt projekten He dreiht och Hochseewindpark Nordsee i Nordsjön. Kriegers Flak I är granne med svenska projektet Kriegers Flak II som wpd utvecklade och sålde till Vattenfall 2005.

Dessutom är wpd och EnBW överens om ett långsiktigt samarbetsavtal där wpd ansvarar för projektledning av den fortsatta utvecklingen och konstruktionen av dessa projekt.

- "Genom att underteckna med EnBW har vi hittat en partner med starkt engagemang för projektens förverkligande. Samarbetsavtalet garanterar wpd:s fortsatta involvering och arbete i de aktuella vindkraftparkerna säger, Gernot Blanke styrelseledamot för wpd”.

Tillstånd för att uppföra och driva de fyra projekten är redan givna. "Hochseewindpark Nordsee" och "He dreiht" består av 80 vindkraftverk med en maximal effekt på 400 MW vardera, medan "Kriegers Flak I" och "Baltic I" består av 80 vindkraftverk med effekten 328,6 MW respektive 21 turbiner med effekten 52,5 MW.

wpd offshore:s VD, Achim Berge förklarar wpd:s fortsatta strategi för havsbaserad vindkraft:
– Just nu fokuserar vi på förverkligandet av de fyra tyska projekten. Samtidigt fortsätter vi med utvecklingen av vår portfölj med övriga europeiska havsbaserade projekt som uppgår till ca 5000 MW i Sverige, Danmark, tyska Nordsjön, Finland, Frankrike och Sydeuropa.

För mer information, kontakta:
Achim Berge, VD wpd Offshore GmbH, telefon + 46 8 501 091 51