Insikter om augustihandeln - Wrapp Market Share Index

Fem dagar in i september och vi har undersökt den svenska augustihandeln utifrån Wrapp Market Share Index. Under augusti månad är det kategorierna Teknik, Hälsa & Skönhet och Hem & Trädgård som har förändrats mest. Kategorierna Teknik och Hälsa & Skönhet ökade med 10 % vardera, medan Hem & Trädgård minskade med 9 %. Augusti är generellt en tid då sommarens resor och nöjen gör sig påminda i plånboken och man väljer att dra ner på onödiga utgifter.

Inom teknikbranschen, som är den kategori som ökat mest, är det framförallt e-handelsföretaget Komplett som sticker ut, då de under månaden har ökat sina marknadsandelar med hela 126 %. E-handelsföretaget Webbhallen har ökat med 29 % och även AliExpress har ökat sina andelar med 71 %. Ökningen hos teknikföretagen kan vara en effekt av sommarens reor. Under augusti har även programvaruföretaget Adobe ökat sina andelar med 62 % och Office Depot med 42 %, vilket kan härledas till att man är tillbaka på arbetet och installerar nya program eller köper nytt kontorsmaterial.

Tittar man på företag inom kategorin Hem & Trädgård som generellt minskat, så har exempelvis byggvaruhuset Byggmax minskat med 38 %. Två företag inom kategorin som istället ökat är Åhlens och Mio, som ökat med 36 %, respektive 51 %.

Folktandvården är de som ökat sina marknadsandelar mest (102 %) inom Hälsa & Skönhet, vilket kan bero på att man i samband med jobb- och skolstart tar tag i saker och bokar tider. Skönhets- och hårvårdsalongen Bangerhead, som även finns i Wrapp-appen, har ökat med hela 138 % under augusti och hudvårdsfavoriten The Body Shop har gjort en ökning på 40 %.

Wrapp Market Share Index är ett unikt index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i augusti, var god följ länk. Observera att all data redovisad i denna text är från 4 september, 2017, kl 13.30 och kan ha förändrats efter detta.