Lindex vinner marknadsandelar - ny kartläggning över svensk handel

Mars är förbi och vi kan konstatera att svensk handel ökat med hela 17 % under mars, jämfört med februari. Modebranschen ökade sin "share of wallet" mest, med 13 % jämfört med februari. Handlare inom sport & fritid ökade sin “share of wallet” med 11 %. Kan det vara det fina vårvädret som har fått människor att vilja uppdatera vårgarderoben och köpa nya gympadojor?

Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort. Månadsvis kartlägger Wrapp svensk handel och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner från  svenska användare samt Wrapps Market Share Index.

Lindex vinner marknadsandelar
Inom modebranschen har det gått extra bra för klädjätten Lindex som ökar sin relativa marknadsandel från 6 % i februari till 8 % i mars. Även Lager 157 ökar sin relativa marknadsandel från 1,91 % till 2,33 %.

Våren brukar innebära nystart när det gäller träning och hälsa, kanske är det denna trend som ligger bakom Stadiums och Intersports ökning? Båda sportkedjorna visar nämligen en tydlig stigande kurva under mars månad.

Resor och underhållning - mindre prioriterat under mars
De kategorier som minskar sin “share of wallet” under mars är resebranschen och underhållningsbranschen som båda minskar med 5 %. Resebyrån Ving minskar även sin relativa marknadsandel med 2 %, Ryanair däremot ökar sin marknadsandel med 1 %.

I december lanserade Wrapp det unika indexet, Wrapp Market Share Index , ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i mars, var god följ länk. Observera att all data redovisad i denna text är från 5 april, 2017, kl 10.00 och kan ha förändrats efter det.

Eunice Aguilar, Head of Marketing and Communications, eunice.aguilar@wrapp.com, 070 304 50 31