Skypegrundaren Niklas Zennström: “Det Wrapp gör är unikt”

Tidigare idag presenterades Wrapp Market Share Index, som transparent visar hur marknadsandelar fördelas och utvecklas mellan företag och branscher i relation till användarnas konsumtionsmönster. Ett index som visar vilken kraft Wrapps data har ur marknadsföringssynpunkt.

I slutet av november annonserades Wrapps nya samarbetspartners från scen på Europas största startup-event, Slush. I en efterföljande paneldiskussion diskuterades värdet av personlig data för konsumenter, banker och företag med Niklas Zennström, grundare av Skype och investerare i Wrapp, Rikard Josefson, vd för Länsförsäkringar, Lena Apler, grundare och styrelseordförande på Collector, Fredrik Öhrn, vd för Sodexo, samt Jussi Mekkonen, verkställande vice ordförande på Nordea Finland och Christoffer Rosqvist, verkställande direktör för Aktia Finance.

-Innovation handlar om att vara bra för sina kunder och det finns ett stort värde i att använda data. För banker är de svårt att göra detta själva på grund av alla regler, men genom att samarbeta med fintech-företag öppnas möjligheter, säger Niklas Zennström.

Wrapps affärsmodell bygger på att leverera ett mervärde till sina användare genom att låta deras data få tala för dem och deras preferenser. Vid sidan av belöningsappen har Wrapp utvecklat sätt att utnyttja den data som de besitter och indexet fungerar som en spännande barometer för konsumenternas val och prioriteringar.

- Konsumentens data ska gynna dem, utan att inkräkta på integriteten. Det handlar om att se på mönster som skapas kring våra användare. Dessutom måste det finnas en nytta även för handlaren. Wrapp Market Share Index gynnar företagens utveckling att att förbättra sina produkter och strategier, som i sin tur gynnar konsumenterna. Vi lär känna användarna på en aggregerad nivå genom vår data, säger Aage Reerslev, medgrundare och vd på Wrapp.

-Vi har inte sett något liknande världen över, avslutade Niklas Zennström paneldebatten på Slush i slutet av november.