Sport- och fritidshandeln går oväntat ner i april

Vår brukar innebära en nysatsning på träning och hälsa men Wrapps kartläggning för april månad visar att handlare inom sport och fritid minskar sin “share of wallet” med 7%. Vårens ankomst har däremot påverkat försäljningen för handlare inom hem och trädgård som ökar sin “share of wallet” med 11%. Övergripande ökar svensk handel med 15% under april jämfört med mars.

Wrapp är en belöningsapp som kopplas till användarens bankkort. Månadsvis kartlägger Wrapp svensk handel och kartläggningen är baserad på miljontals banktransaktioner från svenska användare samt Wrapps Market Share Index.

Stadium ökar sin marknadsandel
Den kommande beach-säsongen verkar inte ha någon inverkan på försäljningen än så länge. “Share of wallet” för handlare inom sport och fritid minskar som tidigare nämnt med 7% i april. Sportkedjan Stadium lyckas dock öka sin relativa marknadsandel från 23,6% till 31,42%. Detsamma gäller Intersport som ökar motsvarande siffra från 12,26% till 19,15%. Båda kedjorna har starkt uppåtgående kurvor under mitten av april, kan det möjligen vara sportkedjornas “mid season sale” som påverkar försäljningen?

Rusning efter hem- och trädgårdsprodukter
Soliga dagar och varmare temperaturer tycks påverka vår vilja att investera i hem och trädgårdsprodukter. “Share of wallet” för handlare inom hem och trädgård ökar med 11% i april. Handlare som Biltema ökar även sin relativa marknadsandel från 3,44% till 5,42%. Liksom Plantagen, som ökar från 1,3% - 2,64%. Möbeljätten IKEA sticker dock ut, då de minskar sin relativa marknadsandel från 24% till 20,18%.

I december lanserade Wrapp det unika indexet, Wrapp Market Share Index, ett index som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag, varumärken och branscher, helt transparent och i realtid. För mer info om kartläggningen samt vilka företag och varumärken som vann mest marknadsandelar i mars, var god följ länk, alternativt kontakta Eunice Aguilar, Head of Marketing & PR, eunice.aguilar@wrapp.com.  Observera att all data redovisad i denna text är från 5 maj, 2017, kl 10.00 och kan ha förändrats efter det.