Wrapp visar julförsäljningens marknadsandelar i realtid

Vem fick största delen av julhandeln i helgen? Hur stor andel av svenskarnas konsumtion gick till mat och hur mycket gick till elektronik? Nu kan du få reda på det i realtid. Belöningsappen Wrapp lanserar idag “Wrapp Market Share Index”. Ett index baserat på alla miljontals transaktioner från Wrapps svenska användare som visar hur marknadsandelar fördelas mellan företag och branscher i realtid och sex månader bakåt.

Nya insikter gällande julhandeln
Halvvägs in i december kan vi exempelvis se att Elgiganten dominerade inom Tech under Black Friday, medan Stadium tog betydande andelar inom Sport och Kicks var starka inom Health and Beauty. När de kommer till den inledande julhandeln ser det ut att gå starkt för Dressman, Kappahl och MQ inom Fashion, medan NK har det tuffare i konkurrens mot Åhlens. Från och med idag kan du besöka Wrapp Market Share Index för att få insikt i hur varumärkens marknadsandelar utvecklas vecka för vecka, och månad för månad och se hur omsättningen fördelas i förhållande till användarnas konsumtionsmönster. Marknadsandelarna går att se totalt eller fördelade per bransch.

Wrapp är en datadriven tjänst som jobbar hårt för att ge konsumenter personliga och relevanta belöningar och erbjudanden. Tanken är att din data ska jobba till förmån för dig och genom att koppla ditt kort till Wrapp, så börjar appen att leta efter erbjudanden som stämmer överens med ditt beteende. Företag kan då ge dig personliga belöningar rakt in på kortet. Anonymt och utan att du behöver fylla i formulär vid varje uppmaning att bli medlem i diverse kundklubbar.

- Vi sätter alltid konsumentens bästa i centrum. Wrapp Market Share Index ger handlarna en tydlig bild av vad våra användare är mest intresserade av, vilket gynnar handlarna. De kan i realtid se hur deras marknadsandelar utvecklas och direkt agera på utfallet med rätt typ av aktiviteter. Wrapp Market Share Index är en reality check; uppskattar våra kunder oss eller kan vi förbättra oss? Det kommer bli oerhört spännande att följa under julhandeln, säger Aage Reerslev, medgrundare och vd på Wrapp.

Början på ett långtgående projekt
Wrapp Market Share Index är en första del under ett framtida paraply man kallar “Wrapp Insights”. Redan idag kan partnerföretag logga in och se sin unika statistik över branschstatistik, kampanjstatistik och försäljning, få en bättre förståelse för sina kunder och agera på detta. Den publika delen kommer framöver presentera fler intressanta datainsikter, t ex “Geografisk skillnad i ungdomars konsumtion” eller “Vanligaste köpet före eller efter ett kafébesök”.

-Vårt index över Market Share är en jättespännande barometer på konsumentens preferenser, över tiden kommer det bara bli kraftfullare, avslutar Aage.