Cykelbanor är samhällsekonomiskt lönsamma

Allt fler stockholmare tar cykeln till arbetet, även under vinterhalvåret. Antalet cyklister har ökat med 50 % under de senaste 10 åren enligt Stockholms stads mätningar. Cyklandet under vintern har ökat i ännu snabbare takt. Det är inte bara de som har nära till jobbet eller inte har råd med annat som cyklar. Tvärtom visar en ny studie från WSP att cyklisterna har höga inkomster och ofta cyklar långa sträckor. Cyklisterna värderar förbättringar oväntat högt, något som kan göra åtgärder för cykeltrafiken mer samhällsekonomiskt lönsamma än man tidigare har trott.

WSP Analys & Strategi har på uppdrag av Vägverket genomfört en forskningsstudie av cyklisters värderingar av förbättringsåtgärder. Konsultbolaget har under hösten intervjuat cyklister i och runt Stockholms innerstad. De flesta av cyklisterna var på väg till eller från sitt arbete. Studien visar att cyklisterna värderar åtgärder som ger bekvämare och snabbare resor oväntat högt. Tillgång till cykelbanor och bra cykelställ är viktigt. Att minska antalet stopp vid trafiksignaler betyder också mycket.

- Studien ger en ny syn på vilka som cyklar och hur de värderar förbättringar. Ett förvånande resultat är att cyklisterna värderar förbättringar så högt, säger Maria Börjesson forskare vid WSP Analys & Strategi och teknologie doktor med inriktning mot värderingar av trafikåtgärder. Tidigare har vi inte haft så bra underlag för att kunna bedöma den samhällsekonomiska lönsamheten av förbättringar för cyklister. Den nya studien visar att cykeln är en viktig del av trafiksystemet och att det bör satsas mer pengar på snabbare, säkrare och bekvämare cykelstråk säger Maria Börjesson.

Majoriteten, särskilt äldre cyklister, säger att motion är den viktigaste anledningen till att det valt att cykla. Men enbart ett fåtal cyklar bara för att det ger motion. Många cyklister skulle välja att resa på andra sätt deras alternativ var snabbare eller billigare än idag.

Välkomna att ta del av studieresultaten som presenteras vid en pressträff på ”Transportforum 2009”

Plats: Spegelsalen, Linköping Konsert & Kongress
Tid: Onsdagen den 7 januari 2009, Klockan 14–16

För ytterligare information kontakta:

Maria Börjesson, Tekn dr
WSP Analys & Strategi
Tel: 08 -680 77 49 / 070 – 2 58 32 66
E-post: maria.borjesson@WSPGroup.se

Tel: 08-688 67 85 / 070 266 41 72
E-post: Karin.Sundberg@WSPGroup.se

WSP är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster inom hus och industri, transport och infrastruktur samt miljö. Över 10 000 kvalificerade konsulter i 35 länder samarbetar för våra kunders bästa. I Sverige har vi en rikstäckande organisation med 2 000 medarbetare.
För mer information besök: www.wspgroup.se