• WSP/

Pressmeddelande 2010-01-10: Vad händer med vägtransporterna när oljan tryter?

Snart är efterfrågan på världens olja större än utbudet. Studier genomförda av Trivector Traffic och WSP visar att kraftfulla åtgärder måste till för att minska transporternas oljeberoende och minska vår sårbarhet för kriser. Det behövs nu både frivillighet och regleringar, till exempel i form av skatter, hastighetsbegränsningar och ransoneringar, för att möta dessa utmaningar.

Trivector Traffic har med stöd från Vinnova, Tillhåll2 (EU) och EcoMobility (Interreg/EU) genomfört projektet ”Metoder för snabb anpassning av transportsystemet till minskad oljetillgång”.

Projektet har genomförts för att se vilken bränslebesparingspotential olika åtgärder har samt hur snabbt de kan genomföras i händelse av exempelvis en oljekris.

- Många åtgärder kan – och bör – genomföras redan nu för att göra oss mindre sårbara, säger Lena Smidfelt Rosqvist, Forskningschef hos Trivector och Karin Neergaard, expert på åtgärdseffekter hos Trivector. Det är exempelvis viktigt att vi skapar förutsättningar för ett förändrat resbeteende genom att öka kapaciteten i kollektivtrafiken och uppmuntra företag att både ta fram gröna resplaner och skapa incitament för medarbetarna att förändra sitt resande.

Åtgärder av mer tvingande karaktär visar sig också ha stor effekt. I ett samarbete med WSP har även en detaljerad analys, utifrån modellberäkningar med NVDB (Nationell vägdatabas) och aktuella förbrukningssiffror för den svenska fordonsparken som bas, genomförts för att studera hur vi bara med hastighetssänkningar kan minska bränsleförbrukningen.
  -Våra beräkningar visar på en möjlig bränsleminskning på 3 % för vägtransportsektorn, säger Eva Ericsson, teknologie doktor på WSP Analys & Strategi.

Viktiga slutsatser i projektet är också att vi redan nu borde utarbeta strategier för hur vi ska hantera framtidens bränslekris och att åtgärder måste samordnas för bästa effekt.

Vid Transportforum den 12 januari berättar Trivector Traffic och WSP mera om resultaten från projektet.

Lena Smidfelt Rosqvist, Trivector Traffic
E-post: lena.smidfelt@trivector.se

Eva Ericsson, WSP Analys & Strategi
E-post:
Eva.Ericsson@WSPGroup.se

Om TrivectorTrivector är ett konsult- och utvecklingsföretag inom teknik, kommunikation och verksamhetsutveckling. Bolaget har ca 70 anställda varav cirka hälften arbetar med trafik – med ett tydligt fokus på hållbarhet. Mer än en tredjedel av omsättningen ligger på forskningsprojekt – som ofta genomförs i samverkan med forskare på universitet i Sverige och Europa. Trivector har sitt huvudkontor i Lund, kontor i Stockholm, och i april även i Göteborg. För mer information besök: www.trivector.se

WSP är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Vi finns i 35 länder. I Sverige är vi 2 200 medarbetare.
För mer information besök: www.wspgroup.se/press