Svensk app hjälper Norpost att effektivisera distributionen

Konsultbolaget WSP har utvecklat en applikation för Norpost AS, Norges största privata aktör inom distributionen av oadresserad reklam. Applikationen, som utvecklats för Android-plattform, gör det bland annat möjligt att positionsbestämma postlämningsadresser, vilket spar mycket arbetstid.

Norpost AS når ut till över en miljon lämningsställen varje vecka och alla dessa adresser baseras på det nationella fastighetsregistret i Norge. Många fastigheter har dock en mängd brevlådor och vilka som är de aktuella och var de finns i fastigheten är svårt att utläsa via fastighetsregistret. Det framgår inte heller om det finns restriktioner för reklamutdelning, vad det är för typ av fastighet eller om brevlådan är svårtillgänglig.

Med WSPs applikation kan Norpost positionsbestämma varje brevlåda och har all övrig relevant information tillgänglig. Norpost har nu börjat testa applikationen.

- För oss är det väldigt viktigt att kunna kartlägga placeringen av alla brevlådor. Våra reklamutdelare ska kunna göra detta med smartphones utan att det krävs så mycket extra arbetstid. Med hjälp av applikationen kommer vi att kartlägga omkring 1,3 miljoner brevlådor under 2011, säger Terje Fjelldal, Adm. Direktör på Norpost.

- Vår lösning för Norpost innebär ett genombrott för WSP när det gäller utveckling av appar på den nordiska marknaden. Vi har under den senaste tiden fått en ökad efterfrågan på applikationer för smartphones och läsplattor, både från våra nya och befintliga kunder som vill ha viktig information samlad och lättillgänglig, säger Ante Erixon, avdelningschef för Geografisk Information i Stockholm, WSP Samhällsbyggnad.

Ante Erixon, avdelningschef Geografisk Information
Tel: 08-688 67 35 / 0702-73 67 79
E-post: ante.erixon@wspgroup.se

Tel: 08-688 67 85 / 070-266 41 72
E-post: karin.sundberg@wspgroup.se

WSP är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Vi finns i 35 länder. I Sverige har vi omkring 2 400 medarbetare.
För mer information besök: www.wspgroup.se/press