• WSP/

WSP deltar i skapandet av arkitektjätten LINK Signatur – nära 300 medarbetare i Sverige, Norge och Danmark

WSP Arkitektur med 60 medarbetare övergår till LINK Signatur liksom 50 arkitekter från WSPs norska systerbolag Multiconsult. LINK Signatur blir därmed en av de fem största arkitektgrupperna i Norden. WSP kommer att äga 20 % av aktierna och Multiconsult 32 %. Resterande aktier ägs av LINK Signaturs grundare.

LINK Signatur får i och med samgåendet med WSP och Multiconsult totalt närmare 300 medarbetare och blir en av de fem största arkitektgrupperna i Norden. Förutom de svenska kontoren i Stockholm, Umeå, Skellefteå och Lidköping finns LINK Signatur i Oslo, Bergen, Trondheim, Sandnes, Leirvik och Alta samt i Köpenhamn och Århus.

– Genom den här affären får vi möjlighet att bidra till en viktig strukturförändring i branschen, säger WSP Sveriges VD, Rikard Appelgren, som kommer att ingå i LINK Signaturs styrelse. LINK Signatur kan i nära samverkan med konsultföretagen WSP och Multiconsult erbjuda marknaden integrerade tjänster genom hela kedjan – från samhällsplanering till drift och underhåll av färdiga byggnader.

VD för den svenska verksamheten blir Linda Marend, idag chef för WSP Arkitektur.

– I den här affären finns bara vinnare, säger Linda Marend. Det känns fantastiskt stimulerande att få verka tillsammans med kreativa kollegor från Norge och Danmark och samtidigt kunna utnyttja vårt omfattande kontaktnät inom konsultföretaget WSP. LINK Signaturs starka ställning på marknaden gynnar givetvis våra nya och befintliga kunder och skapar dessutom en utvecklande miljö för våra medarbetare.

För ytterligare information kontakta:

Rikard Appelgren, VD
WSP Sverige AB,
Tel: 08-688 61 82 / 070 309 64 72
E-post: Rikard.Appelgren@WSPGroup.se

Linda Marend, Afffärsområdeschef
WSP Arkitektur
Tel: 08-688 79 19 / 070 373 19 36
E-post: Linda.Marend@WSPGroup.se

Tel: 08-688 67 85 / 070 266 41 72
E-post: Karin.Sundberg@WSPGroup.se

För högupplösta bilder se: http://www.wspgroup.se/LINK_Signatur

WSP är ett globalt företag som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad, hus, industri och miljö. Med mer än 9 500 medarbetare är WSP ett av de största konsultföretagen i Europa och bland de tio största i världen. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i England och Sverige, men också i övriga Europa, USA, Afrika, Australien och Asien. I Sverige har WSP drygt
2 000 medarbetare och bedriver verksamhet inom WSP Analys & Strategi, WSP Arkitektur, WSP Byggprojektering, WSP Environmental, WSP International, WSP Management,
WSP Samhällsbyggnad och WSP Systems.
För mer information besök: www.wspgroup.se