WSP får hedersomnämnande av Vägverket – för modellering av komplexa sammanhang inom samhällsbyggandet

Konsultföretaget WSP har fått Vägverkets hedersomnämnande vid den årliga utdelningen av miljöpris till dem som gjort den bästa insatsen för att förbättra miljön inom vägtrafikområdet. Hedersomnämnandet får WSP Analys och Strategi för utvecklingen av ett verktyg för modellering av komplexa sammanhang inom samhällsbyggandet.

För sjätte gången har Vägverket delat ut miljöpris till dem som gjort den bästa insatsen för att förbättra miljön inom vägtrafikområdet. Temat för årets pris var trafik- och samhällsplanering och hedersomnämnandet gick till WSP Analys & Strategi och deras utveckling av ett integrerat modellverktyg för samhällsplanering. Enligt Vägverkets motivering kan verktyget ” På ett pedagogiskt sätt illustreras utfallet av simuleringar baserade på en mängd data om markanvändning och trafik, för att användas i demokratiska förankringsprocesser.”

– Priset är en bekräftelse på att vår utveckling, i nära samspel med våra beställare, kring faktabaserade modeller verkligen skapar en plattform för att kunna föra samtal kring den framtida samhällsutvecklingen, säger Bengt Andersson vid WSP Analys & Strategi som också leder WSPs marknadssatsning ”Hållbara städer”.

Städer och regioners framtida markanvändning och trafikefterfrågan styrs av många olika drivkrafter. Samhälls- och trafikplaneringen är därför i stort behov av att använda faktabaserade modeller som kan hantera denna komplexitet. För att möta dessa utmaningar har WSP Analys & Strategi successivt utvecklat ett integrerat modellsystem i samspel med olika offentliga beställare exempelvis Linköpings kommun och Helsingborgs stad. Resultatet är ett modellsystem som både kan hantera markanvändning och trafikalstring och det komplexa samspelet dem emellan och vars resultat är i form av en rad olika pedagogiska och faktabaserade bilder kring alternativa utvecklingar för städer och regioner. Modellsystemet ger därmed ett direkt och konkret resultat som kan användas i ett offentligt samtal med medborgare och folkvalda politiker.

Ytterligare information kontakta:

Bengt Andersson, tf chef Avdelning Samhällsutveckling
WSP Analys och Strategi
E-post: Bengt.Andersson@WSPGroup.se

Läs mer: www.vv.se/miljopriset

WSP är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster inom hus och industri, transport och infrastruktur samt miljö. Över 10 000 kvalificerade konsulter i 35 länder samarbetar för våra kunders bästa. I Sverige har vi en rikstäckande organisation med 2 000 medarbetare.
För mer information besök: www.wspgroup.se