WSP informerar om rekommenderad fusion med Genivar

Styrelserna i WSP Group plc och det kanadensiska företaget Genivar har enats om villkoren i en rekommendation som innebär att Genivar kontant förvärvar samtliga aktier i WSP. Fusionen mellan de två koncernerna skapar ett globalt konsultföretag med 14 500 medarbetare.

- WSP är ett framgångsrikt teknikkonsultföretag med visionen att bli en av världens ledande multidisciplinära konsultföretag inom vår sektor. Genom en fusion med Genivar skapas unika möjligheter att uppnå denna vision, men också goda utvecklingsmöjligheter för både kunder och medarbetare. Målsättningen är att nå en mer framskjuten placering på den globala marknaden, säger Rikard Appelgren, VD på WSP Europe och WSP Sverige samt styrelseledamot i WSP Group plc.

WSP är noterat på Londonbörsen sedan 1990. Enligt de överenskomna villkoren kommer WSPs aktieägare att vara berättigade till kontant ersättning av ett värde på totalt £278 miljoner, vilket motsvarar cirka 3,2 miljarder svenska kronor.

Genivar är ett av de ledande tekniska konsultföretagen i Kanada och vänder sig till både offentliga och privata kunder. Företaget har ett brett tjänsteutbud inom bland annat planering, projektering, miljötjänster, bygg och projektledning. Genivar har 5 500 anställda på cirka 100 kontor i Kanada och utomlands, är noterat på Torontobörsen och har ett börsvärde motsvarande 5,4 miljarder svenska kronor.

Med kompletterande geografisk spridning, kundstruktur och tjänsteutbud samt ett mycket begränsat överlappande vad gäller kunder, så bedöms fusionen mellan WSP och Genivar medföra diversifiering såväl som förbättrad förmåga att stärka kundernas behov på en global marknad

Rikard Appelgren, VD WSP Europe och WSP Sverige
samt styrelseledamot i WSP Group plc.
E-post: rikard.appelgren@WSPGroup.se

Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör WSP Sverige och WSP Group
E-post: siv.axelsson@WSPGroup.se

WSP är ett globalt analys- och teknikföretag som erbjuder konsulttjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & Infrastruktur och Miljö & Energi. Vi finns i 35 länder. I Sverige är vi 2 400 medarbetare.
För mer information besök: www.wspgroup.se/press