• WSP/

WSP presenterar ny studie: Kompiskollektiv, robottjänster och arabiskt servicehus – så vill vi ha det när vi blir äldre

Oroliga Olga, Bekymmerslösa Bror och Mittemellan Marta samt ytterligare 75 deltagare har i ett unikt forskningsprojekt tillfrågats om attityder, behov och om vilka tjänster de vill ha när de blir äldre. Studien är genomförd av konsultbolaget WSP och har resulterat i 28 konkreta tjänsteidéer. På önskelistan finns bland annat kompiskollektiv, seniorjobb, väntjänst, föräldrapeng, arabiskt servicehus och robottjänster.

Idag finns det 497 000 svenskar som är äldre än 80 år, om 20 år kommer de att vara nära 800 000*. Denna grupp består av många olika människor och kraven på individualiserade tjänster kommer att öka. I WSPs uppdrag ingick att kartlägga befintliga och framtida behov samt vilka önskemål på tjänster vi vill ha när vi blir äldre. Forskningsprojektet har involverat 75 deltagare i två generationer, dagens äldre och deras barn. WSP har använt tre olika forskningsmetoder; DuoDesign, 12-timmarsdesign samt Innovationsprocess.

Arbetet har resulterat i en omfattande förståelse för både dagens och framtidens äldre när det gäller värderingar, attityder och behov. Utifrån detta har sedan önskemål om 28 framtida tjänster konkretiserats som på olika sätt kan möjliggöra våra framtida behov.

– Listan på tjänster är en blandning med alltifrån att bo i kompiskollektiv och arabiskt servicehus till volontärsamordnare och robottjänster. Alla förslagen på tjänster är absolut realistiska och en bra källa för kommuner och landsting men också privata aktörer att ösa ur, säger Jennie Bäckman, projektledare WSP Analys & Strategi.

Forskningsprojektet genomfördes i samarbete mellan WSP Analys & Strategi, Carema Care, Stadsförvaltningen i Hässelby/Vällingby, Nacka kommun och Almega/Vårdföretagarna. Projektet finansieras med stöd från Vinnova.

*) SCB, 2011-04-15

Jennie Bäckman, projektledare WSP Analys & Strategi
E-post: jennie.backman@wspgroup.se

Tel: 08-688 67 85 / 070-266 41 72