WSP projekterar väg 226 – förbifart Tullinge

Konsultföretaget WSP har fått i uppdrag av Vägverket Region Stockholm att upprätta en arbetsplan och en så kallad systemhandling för Huddingevägen, väg 226 mellan Tumba och Flemingsberg. Syftet med WSPs arbete är bland annat att dra upp riktlinjerna för en ombyggnad och flytt av vägen. Målet är en god infrastruktur för trafik till och från den nya stadsdelen Riksten samt Flemingsbergs centrum.

Hösten 2007 påbörjades arbetet med att anlägga friluftsstaden Riksten. Planen är att bygga 2000 lägenheter, samt kontors- och industrilokaler där flygflottiljen F18 och senare Tullinge flygplats har legat. I dagsläget finns cirka 300 bostäder färdiga men en förutsättning för att området ska kunna bebyggas enligt planerna är att områdets väg- och kollektivtrafikförsörjning byggs ut. Väg 226 som passerar genom Tullinge centrum har mycket stora trafikflöden i förhållande till vägens standard och vägen utgör dessutom en barriär genom samhället vilket skapar både trafiksäkerhets- och miljöproblem.

– Trafiksituationen är långt ifrån tillfredsställande på Huddingevägen. Vägen har inte kapacitet för den omfattande trafik som finns där och allt för ofta sker det olyckor, säger Torbjörn Lundbom, projektledare på Vägverket. Med en ombyggnation ska vi kunna förbättra såväl trafiksäkerheten, framkomligheten som boendemiljön längs hela vägen. Den ska också ge Riksten en bra infrastruktur för trafiken till och från området. Med WSP som leverantör av projekteringsarbetet är jag övertygad om arbetet kommer att få bästa möjliga start.

I den upphandling som Vägverket genomförde var de flesta större aktörerna på marknaden med. Prisbilden var ungefär densamma hos de olika leverantörerna. Valet av WSP kom slutligen att baseras på företagets organisation, bemanning och kompetensnivå. Avtalet som undertecknades i Augusti har ett värde på 13 miljoner SEK och kommer att beröra ett 50-tal konsulter hos WSP. Målet är att ha en arbetsplan färdig vid årsskiftet 2009/2010

– Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet att medverka i detta intressanta och komplicerade projekt säger Ove Staflin, regionchef i WSP. Projektets omfattning och komplexitet fordrar speciella samverkansformer mellan WSP och Vägverket. En styrgrupp med representanter från Botkyrka kommun, Huddinge kommun och Riksten friluftsstad AB kommer också att delta i arbetet.

För ytterligare information kontakta:

Torbjörn Lundbom, projektledare
Vägverket
E-post: torbjorn.lundbom@vv.se

Ove Staflin, Regionchef
E-post: Ove.Staflin@WSPgroup.se

WSP är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster inom hus och industri, transport och infrastruktur samt miljö. Över 10 000 kvalificerade konsulter i 35 länder samarbetar för våra kunders bästa. I Sverige har vi en rikstäckande organisation med 2 000 medarbetare.
För mer information besök: www.wspgroup.se