WSP tar hem nytt vägprojekt i Rumänien – Kontrakt på 30 MSEK för förbifartsled till staden Medias

Konsultföretaget WSP International Sweden har nyligen undertecknat ett avtal med rumänska vägministeriet RNCMNR avseende en förbifartsled till staden Medias i Transsylvanien, i centrala Rumänien. Kontraktet är värt cirka 30 MSEK och ska täcka tjänsterna projektering, upphandling och byggledning. Projektet, som ska vara klart 2013, är finansierat av Världsbanken.

Genom detta nya kontrakt genomför WSP International Sweden nu totalt tre stora vägprojekt i Rumänien. Övriga två projekt är belägna i Constanta vid Svarta havet (förbifartsled), samt längs ungerska gränsen (rehabilitering av befintlig väg). Tillsammans utgör de tre projekten ett ordervärde på ca 100 MSEK.

– Rumänien har under det senaste året genomfört en mängd konsultupphandlingar avseende infrastruktur, vilka finansierats av internationella utvecklingsbanker och EU. WSP har här genom sina framgångsrika anbud skördat sin andel av den totala volymen, säger David Montgomery, VD på WSP International Sweden.

Utöver de tre ovanstående infrastrukturprojekten har WSP också ett lokalt bolag i Rumänien, WSP Romania. Detta bolag är framför allt engagerat i olika byggnads- och miljöprojekt.

För högupplösta bilder eller ytterligare information kontakta:

David Montgomery, VD
WSP International Sweden AB
Tel: 08 688 66 84 / 070 322 95 81
E-post: David.Montgomery@WSPGroup.se

WSP är ett globalt företag som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad, hus, industri och miljö. Med mer än 9 500 medarbetare är WSP ett av de största konsultföretagen i Europa och bland de tio största i världen. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i England och Sverige, men också i övriga Europa, USA, Afrika, Australien och Asien. I Sverige har WSP drygt
2 000 medarbetare och bedriver verksamhet inom WSP Analys & Strategi, WSP Arkitektur, WSP Byggprojektering, WSP Environmental, WSP International, WSP Management,
WSP Samhällsbyggnad och WSP Systems.
För mer information besök: www.wspgroup.se