WSP utreder alternativa påsar åt Hennes & Mauritz

Hennes & Mauritz har gett WSP Environmental i uppdrag att se över materialfrågan för sina påsar och det gäller alla de marknader Hennes & Mauritz verkar på, närmare bestämt i ett 30-tal olika länder. Många länder har blivit mer restriktiva med plastpåsar och i London finns ett förslag på förbud för plastpåsar i detaljhandeln. Syftet med projektet är att Hennes & Mauritz ska minska sin miljöpåverkan och ta ett tydligt företagsansvar.

- Det har varit mycket givande att arbeta tillsammans med Hennes & Mauritz i detta spännande och utmanande uppdrag, som kommer att hjälpa många av Hennes & Mauritz kunder runt om i världen att minska sin miljöpåverkan när de handlar, säger Elisabeth Ekener Petersen, gruppchef WSP Environmental. Vi har i vår utredning tagit hänsyn till såväl rådande och kommande lagstiftning som trender och opinion och även noterat hur andra detaljhandelsföretag hanterar frågan.
Projektet visar att de finns en stor variation länder och världsdelar emellan, där plastpåsar exempelvis bannlysts helt i hela städer i Storbritannien.

Rapporten från WSP har utmynnat i ett antal olika rekommendationer för material i påsar beroende på vilket land Hennes & Mauritz verkar i. WSP har även rekommenderat Hennes & Mauritz att arbeta med beteendefrågor för både kunder och personal kring hur de använder påsar vid köptillfället.

WSP fick uppdraget genom sin kunskap om miljöprojekt kombinerat med god förståelse för kommersiella villkor och en global närvaro. Femton WSP-konsulter i tio länder har bidragit till rapporten.

För mer information, kontakta Elisabeth Ekener Petersen tfn 08-688 76 32 elisabeth.ekener.petersen@wspgroup.se

WSP är ett globalt företag som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhälls-byggnad, hus, industri och miljö. Med mer än 8 000 medarbetare är WSP ett av de största konsultföretagen i Europa och bland de tio största i världen. Verksamheten be-drivs huvudsakligen i England och Sverige, men också i övriga Europa, USA, Afrika, Australien och Asien. I Sverige har WSP drygt 2 000 medarbetare och bedriver verk-samhet inom WSP Analys & Strategi, WSP Arkitektur, WSP Byggprojektering, WSP Environmental, WSP International, WSP Management, WSP Samhällsbyggnad och WSP Systems.