WSP vann Columbi Ägg för kampanj om framtidens städer

Konsultbolaget WSP vann reklamtävlingen Columbi Ägg 2012 för kampanjen ”Designing Future Cities”. Priset delas med reklambyrån Edenvik. Tävlingen arrangeras av tidningen Dagens Samhälle och syftet är att belöna reklam riktad till beslutsfattare inom offentlig sektor.

Hösten 2012 inledde WSP sin globala långsiktiga kampanj ”Designing Future Cities”, med en spektakulär modeshow på fastighetskongressen Business Arena i Stockholm. Unga modedesigner visade upp sin tolkning och visualisering av framtidens städer med egna kreationer. Kampanjen ”Designing Future Cities” fokuserar på de hållbarhetsutmaningar som följer med städernas tillväxt. Samverkan över branschgränserna är en viktig framgångsfaktor. Nu belönas kampanjen med vinst i tävlingen Columbi Ägg.

– Med ”Designing Future Cities” vill vi skapa ett brett engagemang kring hållbart byggande, även utanför ingenjörsvärlden. Vi funderade kring vad som ligger i framkant, och vad som har en koppling till städer. Modeindustrin är en av de mest extrema när det gäller nytänkande och förnyelse. Det är också något som formas i städerna. Kopplingen mellan framtidens samhällsbyggande och mode blev alltmer uppenbar, säger Siv Axelsson, personal- och informationsdirektör, WSP.

Juryns motivering:

”Ingenstans i Europa går urbaniseringen lika snabbt som i Sverige. I våra expansiva städer strålar människor, kultur och företag samman. Med en kampanj som förenar estetisk skönhet och modernt samhällsbygge går WSP rakt in i de offentliga beslutsfattarnas hjärta”.

- När vi lanserade idén om att positionera ingenjörsstyrda WSP med hjälp av mode möttes vi av applåder från vissa och fullständiga idiotförklaringar från andra från andra. Med facit i hand, och nu även ett Columbi Ägg, vågar vi nog påstå att även de mest inbitna motståndarna ser att det fungerar, säger Jonas Edenvik, vd, Edenvik reklambyrå.

”Designing Future Cities”-kreationerna turnerar sedan i höstas runt i världen och har varit i Tyskland och Sydafrika. De visas för tillfället i Australien för att under våren komma till Sverige igen.

Arbetsgrupperna

Annonsör WSP:
Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör WSP Sverige och WSP Group
Jonathan Larsson, Webmaster WSP Sverige och WSP Group
Magnus Gustafson, Internkommunikation
Nicola Evans, WSP, fotograf
Bridget Kennerley, WSP, global PR
Elizabeth Yesil, WSP, global communication

Reklambyrå Edenvik:
Jonas Edenvik, konceptutveckling, projektledning
Daniel Edenvik, digitalt/webb
Ann Brodin, styling
Lena Wikenstål, produktionsledning
Stefan Nilsson, Trendgruppen, fashion supervisor

PR-byrå Vox PR & Information:
Pia Schiller, konsult
Agneta Johansson, konsult
Per Sangrud, projektled
are

Besök gärna http://wspgroupfuturecities.com/campaign/.

För ytterligare information v v kontakta

Siv Axelsson, Personal- och informationsdirektör WSP Sverige och WSP Group
E-post: siv.axelsson@WSPGroup.se

Jonas Edenvik, VD
Edenvik reklambyrå
E-post: jonas.edenvik@plutoedenvik.se

E-post: karin.sundberg@WSPGroup.se

WSP och GENIVAR är tillsammans ett av världens ledande analys- och teknikkonsultföretag som erbjuder tjänster för hållbar samhällsutveckling inom Hus & Industri, Transport & infrastruktur och Miljö & Energi. Bredd och mångfald kännetecknar våra medarbetare, kompetensområden, kunder och typer av uppdrag. Tillsammans har vi 15 000 medarbetare på över 300 kontor i 35 länder.