WSP vinnare av Stålbyggnadspriset 2007

WSP har tillsammans med KHR Runduist arkitekter fått Stålbyggnadspriset 2007 för Svävande Taket i Vällingby Centrum. En takkonstruktion bestående av ett rutnät av vierendeelstålbalkar och glas.

Stålbyggnadsinstitutet delar vart annat år ut Stålbyggnadspriset till ett byggnadsverk där man på ett innovativt och arkitektoniskt tilltalande sätt utnyttjat stål i den bärande konstruktionen. I år delades priset ut i samband med Stålbyggnadsinstitutets årsmöte den 8 maj.

Juryns motivering lyder:

Det svävande taket i Vällingby Centrum är en typ av byggnadsverk i stadsbilden som lyfter fram hur välutformade konstruktioner kan bli tillskott till helheten i stadsmiljön och samtidigt ett byggnadsverk med stark egen identitet. Taket bildar en självständig stor form på samma vis som centrumets ursprungliga struktur av rektangulära hus på ett pelardäck. En fortsättning på Vällingby Centrums grammatik. Konstruktionen är begriplig och har en bra balans mellan ekonomi och utseende. Ett tak som med sin välkända konstruktionsteknik bidrar till ett intressant arkitektoniskt stadsrum i den nyombyggda centrumdelen. Ett projekt som även kan väcka intresse för stålanvändning i byggprojekt.”

Arkitekt: KHR Rundquist arkitekter
Konstruktör: WSP Byggprojektering
Stålentreprenör: DemVerk / Normek / VSAB
Byggherre: Svenska Bostäder

Syftet är att uppmuntra till användandet av stål i byggandet och ge upphov till nya idéer och inspirerande lösningar. Men inte minst är priset till för att uppmärksamma arkitekter, ingenjörer och företag som väljer att utnyttja stålets egenskaper på ett tydligt och väl exponerat sätt.

Bland de övriga nominerade bidragen som gått vidare till slutbedömning fanns: Gärstadverket, Linköping, Sjöstadhallen, Stockholm, Rica Talk Hotel, Stockholm och Botium, Växjö.

För mer information kontakta Pär Gustavsson, WSP Byggprojektering, tel 08-688 62 48

WSP är ett globalt företag som erbjuder kvalificerade konsulttjänster inom samhällsbyggnad, hus, industri och miljö. Med drygt 7000 medarbetare är WSP ett av de största konsultföretagen i Europa och bland de tio största i världen. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i England och Sverige, men också i övriga Europa, USA, Afrika och Asien. I Sverige har WSP mer än 2000 medarbetare och bedriver verksamhet inom WSP Analys & Strategi, WSP Arkitektur, WSP Byggprojektering, WSP Environmental, WSP International, WSP Management, WSP Samhällsbyggnad och WSP Systems.