Porkala nationalpark kan korrigera bristerna i skyddet av skärgårdsnaturen

Skärgårdsnaturen i södra Finland saknar sin like, men det förekommer allvarliga brister i skyddet av den. I syfte att korrigera bristerna föreslår WWF Finland i den rapport som publiceras på torsdagen att Porkala nationalpark ska grundas och att Skärgårdshavets, Ekenäs skärgårds och Östra Finska vikens nationalparker ska utvidgas. Miljöministeriet har meddelat att situationen i dessa nationalparker kommer att granskas som en del av temaåret Finska viken 2014.

Den södra skärgården representerar Finlands natur när den är som rikast. I området förekommer ett flertal arter och naturtyper som inte finns på annat håll i Finland.

Skärgårdens nationalparker har dock blivit för små i förhållande till behovet av naturskydd och pressen på rekreationsanvändning. Dessutom förstör det allt livligare byggandet av fritidshus den ursprungliga naturen och splittrar oskyddade områden.

”Utvecklandet av skärgårdens skydd har en stor inverkan på bevarandet av mångfalden i hela Finlands natur och på förbättrandet av situationen för hotade arter”, konstaterar WWF:s skogsexpert Panu Kunttu.

I sin färska rapport föreslår WWF bland annat att en ny nationalpark grundas i Porkala i syfte att utveckla skyddet. Den del av rapporten som behandlar Porkala har utarbetats i samarbete med Finlands naturskyddsförbunds krets i Nyland.

Nationalparken skulle grundas på statens område. Det kunde senare genom frivilliga arrangemang utvidgas till att bland annat omfatta kommunägda rekreationsområden, vilka på ett bra sätt skulle komplettera helheten och föra med sig många redan färdiga rekreations- och friluftstjänster.

”Alla kommuner i området har ställt sig positiva till en utvärdering som rör grundandet av nationalparken. Porkala nationalpark skulle på ett utmärkt sätt komplettera Helsingforsregionens gröna ring. Såväl naturen, invånarna i Helsingforsregionen, naturturisterna, kommunerna i området som företagarna skulle ha nytta av den nya nationalparken”, säger Tapani Veistola, stf. verksamhetsledare vid Finlands naturskyddsförbunds krets i Nyland.

WWF föreslår dessutom en betydande utvidgning av Skärgårdshavets, Ekenäs skärgårds och Östra Finska vikens nationalparker.

”Skärgårdshavets nationalpark bör utvidgas till minst 6 000 hektar med de öar som finns inom samarbetsområdet. De av statens områden som finns i närheten av nationalparkens nuvarande gränser bör införlivas med nationalparken. Även bredvid de nuvarande gränserna för Ekenäs skärgårds och Östra Finska vikens nationalparker finns statsägda öar med värdefull natur som bör införlivas med nationalparkerna”, säger Panu Kunttu från WWF.

Det förekommer brister i skyddet av undervattensnaturen i alla nationalparker i den södra skärgården.

”De allra största bristerna finns i Östra Finska vikens nationalpark, där vattenområden saknas helt. Värdefulla undervattensområden, såsom grunda områden, sublittorala sandbankar och flador bör införlivas med nationalparkerna” säger Sanna Kuningas, havsexpert vid WWF.

I skärgårdens nationalparker finns en stor och delvis outnyttjad potential med tanke på naturturism. Även nationalparkernas positiva effekt på den regionala ekonomin kunde betydligt ökas jämfört med dagens läge. Undersökningar har visat att de investeringar som staten har gjort i nationalparker har återfåtts upp till tiofaldigt.

”Statsrådet borde fatta ett principbeslut om att utvidga nationalparkerna och grunda Porkala nationalpark under temaåret Finska viken”, säger Panu Kunttu från WWF.

Mer information:
Panu Kunttu, skogsexpert, WWF Finland, panu.kunttu@wwf.fi, 050 305 5086
Sanna Kuningas, havsexpert, WWF Finland, sanna.kuningas@wwf.fi, 050 401 7470
Tapani Veistola, stf. verksamhetsledare, Finlands naturskyddsförbunds krets i Nyland, tapani.veistola@sll.fi, 0400 615 530

WWF:s rapport Saaristomme on suojeltava (Vår skärgård måste skyddas) kan laddas ner på wwf.fi/raportit 22.5.2014 kl 9.00. Vid behov kan vi också skicka den i förväg. Seminarie om rapportens tema arrangeras på Infocentrum vid Lilla parlamentet den 22 maj kl. 17.00.

Taggar: