Ny webbtjänst hindrar fel storlek på mjuka julklappar

Report this content

På Rättpresent.com kan man lägga upp sina mått och önskelistor på en sida som sedan familj, släkt och vänner kan gå in och titta på. De får på så sätt lättare att köpa julklappar och presenter som både passar och är vad folk önskar sig.

– Om man till exempel vill överraska någon med en ring så förstör man ju överraskningen om man måste fråga om ringstorleken först, säger David Eriksson som har varit med och tagit fram tjänsten. Min sambo Lisa, som för övrigt har programmerat sajten, säger alltid att hon vill att jag ska köpa spontana presenter. Samtidigt så blir hon jättesur om det råkar bli fel storlek på till exempel en BH. Nu kan jag bara gå in på sidan där hon har lagt upp allt ifrån skostorlek till önskelistor med länkar till produkter i nätbutiker. Enligt Svensk Handels julrapport 2009 så förväntas årets julhandel att öka med tre procent jämfört med förra året och därmed omsätta drygt 61 miljarder kronor. Det skulle innebära att varje svensk spenderar cirka 6 600 kronor i detaljhandeln under december månad. Det är nästan 1 400 kronor mer än under genomsnittsmånaden för övriga året. Årets undersökning visar dessutom att jämfört med förra året så ökar snittköpen i kläd- och skohandeln, där storleken spelar roll, medan de minskar i leksakshandeln. – Auktionssajten Tradera gjorde en gång en undersökning som visade att hälften av Sveriges kvinnor och 42 procent av männen brukar gå tillbaks till affären med julklappar som de har fått, fortsätter David. Jag har bestämt mig för att försöka halvera de här siffrorna med hjälp av vår webbtjänst. Den som besöker Rättpresent.com kan på ett par minuter lägga upp sina mått och storlekar och även komma åt sina nära och käras mått. Sedan kan man skriva detaljerade önskelistor till jul, födelsedagar, bröllop, examen, konfirmation samt mors eller fars dag. Snart så kommer det dessutom en variant av tjänsten för mobilen. – Jag brukar säga att Rättpresent.com är en riktig paketlösning, avslutar David. En pressbild på David Eriksson kan laddas ner från: http://rattpresent.com/index.jsp?press=true För mer information, kontakta: David Eriksson, 076-196 09 28 eller david.eriksson@rattpresent.com www.rattpresent.com

Taggar: