DEWA lanserar satellitbaserat nätverk och tjänst för IoT i partnerskap med Wyld Networks

Dubais kraft- och vattenmyndighet DEWA har skjutit upp sin första satellit, DEWA – SAT 1, och som partners har Wyld Networks, DEWA R&D-center och Infra X, telekom-sektionen av Digital DEWA, utvecklat satellit-IoT-terminaler för att stödja det nya satellitnätverket. Wyld ansvarar för att leverera satellit-IoT-terminalerna för nätverket.

I januari 2022 sköt DEWA upp nanosatelliten DEWA – SAT 1 och blev därmed det första kraft- och vattenbolaget i världen att använda nanosatelliter för att förbättra underhålls- och planeringsarbetet för sina vatten- och elnät. Wyld Networks har levererat de första test-satellitterminalerna inför lanseringen av den satellitbaserade tjänsten.

DEWAs rymdprogram (Space-D) kommer att använda sig av satelliter och markinfrastruktur för att övervaka el- och vattenledningar, till exempel genom att använda värmekameror för att detektera värmemarkörer i högvoltsledningar, transformatorstationer, byggnader och solkraftverk.

”Vi är mycket glada över att vara en del av DEWAs rymdprogram (Space-D). Det är ett ambitiöst och långtgående projekt för att använda satelliter för uppkoppling varsomhelst i världen i syfte att förbättra skötseln av vatten- och elnät. Det är verkligen ett innovativt program för att revolutionera kraft- och vattensektorn globalt”, säger Alastair Williamson, VD för Wyld Networks.

Citat

Alastair Williamson, VD för Wyld Networks