Kommuniké från extra bolagstämman i Wyld Networks AB

Extra bolagsstämma i Wyld Networks AB ("Wyld Networks" eller "Bolaget") hölls idag den 2 oktober 2024 varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av units och ändring av bolagsordningen

Extra bolagsstämman beslutade att godkänna styrelsens beslut den 2 september 2024 om nyemission av aktier och teckningsoptioner i form av så kallade units med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Avstämningsdag för deltagande i företrädesemissionen är den 7 oktober 2024. Genom företrädesemissionen emitteras högst 824 847 320 aktier innebärande en ökning av aktiekapitalet om högst 68 825 510,97164 kronor samt högst 412 423 660 teckningsoptioner av serie TO6 innebärande en ökning av aktiekapitalet vid utnyttjande av samtliga teckningsoptioner om högst 34 412 755,48582 kronor. En unit består av 40 aktier och 20 teckningsoptioner av serie TO6. Teckningskursen per unit uppgår till 3,60 kronor vilket motsvarar en teckningskurs om 0,09 kronor per aktie. Teckningsoptionerna ges ut vederlagsfritt.

Extra bolagsstämman beslutade vidare, i enlighet med styrelsens förslag, om ändring av gränserna för antal aktier samt aktiekapitalet i Bolagets bolagsordning för att möjliggöra den beslutade företrädesemissionen.

I samband med företrädesemissionen har Buntel AB ingått garantiåtagande med Bolaget. I kallelsen till extra bolagsstämman angavs att Buntel AB avsåg att ansöka om dispens från budplikt till följd av sitt garantiåtagande. Buntel AB har meddelat att man inte längre avser att ansöka om budpliktsdispens.

Beslut om minskning av aktiekapitalet och ändring av bolagsordningen

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en minskning av Bolagets aktiekapital med 39 000 000 kronor utan indragning av aktier. Minskningsbeloppet ska användas för avsättning till fritt eget kapital och genomförs för att minska aktiernas kvotvärde.

För att möjliggöra den beslutade aktiekapitalsminskningen beslutade extra bolagsstämman, i enlighet med styrelsens förslag, att ändra gränserna för aktiekapitalet i Bolagets bolagsordning. Extra bolagsstämman beslutade om tre olika alternativ för aktiekapitalsgränserna i bolagsordningen och bemyndigade styrelsen att besluta om vilken av aktiekapitalsgränserna som ska verkställas genom registrering vid Bolagsverket. Styrelsen ska sålunda besluta att registrera den bolagsordning som är mest ändamålsenlig med hänsyn till bolagsstämmans beslut om minskning av aktiekapitalet och företrädesemissionen samt teckningsgraden i densamma.

Emissionsbemyndigande

Extra bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att vid ett eller flera tillfällen före nästa årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning, apportegendom eller kvittning, besluta om nyemission av aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner.

Att styrelsen ska kunna fatta beslut om emission utan företrädesrätt för aktieägarna enligt ovan är främst i syfte att kunna anskaffa nytt kapital för att öka Bolagets flexibilitet samt stärka Bolagets kapitalbas eller i samband med förvärv.

Bemyndigandet motsvarar det bemyndigande som beslutades vid årsstämman den 28 juni 2024. Det nya bemyndigandet ska, efter att det har registrerats vid Bolagsverket, ersätta det tidigare bemyndigandet från årsstämman.

Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa teknologilösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling globalt, vilket adresserar problemet för människor och bolag gällande bristen på global nätverksuppkoppling. Lösningarna är främst inriktade på trådlös nätverksanslutning för IoT-produkter och människor. Wyld Networks Ltd grundades i Cambridge, Storbritannien under 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.

Läs mer på: www.wyldnetworks.com