Wyld Networks får en order på 770.000 SEK från det Peru-baserade teknologiföretaget EAT (Energy Automation Technologies)

Den virtuella satellitnätsoperatören Wyld Networks har fått i uppdrag att leverera sin Wyld Connect satellit-IoT-lösning och datatjänst till EAT, ett företag inom energiautomationsteknik baserat i Peru. Wyld Networks har mottagit en beställning med ett totalt värde av cirka 770 000 SEK för leverans av Wyld Connect-modem och data som börjar i oktober 2024.

Ungefär 15 % av Brasiliens befolkning bor i landsbygdsområden med begränsad eller ingen mobil täckning. Uppskattningsvis 10-15 % av alla elräknare (8-13 miljoner) i landsbygds- och avlägsna områden kan vara utanför pålitlig mobil täckning.*

Energy Consumption Management (ECM) är EAT:s omfattande lösning för mättelemetri inom el, gas och vattensektorerna, som gör det möjligt att hantera flera mätpunkter. ECM är en blandad hårdvarulösning (ECM-P) och en molnkomponent (ECM-Cloud Platform). ECM-Cloud möjliggör kontroll och visualisering av elektrisk förbrukning för alla enheter inom elsektorn.

ECM syftar till att hitta mönster för att vidta korrigerande åtgärder, förstå om det finns ytterligare dolda beteenden som kan vara av intresse och slutligen automatisera åtgärdsprocessen. Wyld Connect-lösningen kommer att göra det möjligt för EAT att initialt tillhandahålla avläsning av elräknare för offentlig infrastruktur direkt via satelliter med låga omloppsbana, som i sin tur innebär att data kommer att flöda genom Wyld Fusion-plattformen ledande till återkommande abonnemangsintäkter.

“Vi är mycket glada över att inleda detta partnerskap med Wyld Networks för att koppla upp offentliga elräknare i Peru som ligger utanför mobil täckning,” sade Jorge Benavides Aspiazu, medgrundare av EAT. “Satellitanslutning är avgörande för flera utrullningar av mätare och Wyld Connect är en banbrytande lösning som löser detta kända problem för ägare av offentlig infrastruktur.”

“Vi är glada att kunna meddela att vi har mottagit denna beställning. Wylds teknologi löser många anslutningsproblem inom energiområdet i Peru där operatörer söker mer digitalisering av fasta tillgångar för att maximera effektiviteten och uppnå hållbarhetsmål,” sade Alastair Williamson, VD för Wyld Networks.

*https://www.gsma.com/latinamerica/wp-content/uploads/2023/03/EN-We-Care-Usage-Brazil-v8.pdf

Wyld Networks utvecklar och säljer innovativa trådlösa teknologilösningar som möjliggör prisvärd uppkoppling globalt, vilket adresserar problemet för människor och bolag gällande bristen på global nätverksuppkoppling. Lösningarna är främst inriktade på trådlös nätverksanslutning för IoT-produkter och människor. Wyld Networks Ltd grundades i Cambridge, Storbritannien under 2016 och är ett helägt dotterbolag till Wyld Networks AB.

Läs mer på: www.wyldnetworks.com