Wyld Networks Halvårsrapport 2021: Ett starkt kvartal 2

Det andra kvartalet 2021 överträffade Wyld Networks förväntningar där företaget skrev kontrakt med sex nya kunder. Bland dessa finns Chevron i olje- och gassektorn samt Rijk Zwaan, inom jordbruk, vilka båda åtagit sig att testa och demonstrera Wyld Networks Internet of Things (IoT)-lösning via satellit inför den kommersiella lanseringen.

I en kommentar till halvårsrapporten säger vd Alastair Williamson:

”Vi är mycket glada över att ha listats på Nasdaq First North Growth Market under sommaren, vilket tillför finansiering som möjliggör för Wyld Networks att ytterligare utveckla och kommersialisera vår satellitbaserade IoT-lösning.

Vår produkt Wyld Connect är för närvarande i förkommersiell testfas inför den kommersiella lanseringen. Vår strategi i denna fas har varit att fokusera på att teckna avtal med företag som test- och lanseringspartners.

Under årets första kvartal tecknade vi avtal med Fujitsu, ett globalt teknikföretag, KWS, en global fröleverantör inom jordbrukssektorn, samt brasilianska Wezen.

Under det andra kvartalet säkrade vi sex nya avtal med globala aktörer inom olja och gas, miljö och jordbruk. Vi kommer fortsätta arbeta för att etablera fler samarbeten med nya partners på dessa marknader samt inom vatten/elektricitet och den maritima sektorn.”

Kvartal 2 i korthet

Finansiell sammanfattning

• Erhållande (den andra och slutgiltiga delen) av 2020 UK FoU-skattekredit på 1,6 MSEK i kontanta medel (3,3 MSEK erhållet totalt under 2021)
  • Intäkter: 0,9 MSEK (1,6)
  • Rörelseresultat: –9,7 MSEK (–1,6)
  • Resultat per aktie: –1,17 (baserat på 8 267 308 utgivna och auktoriserade aktier)

Händelser under kvartalet

• Leverans av de första fem satellitterminalerna för test till Eutelsat som en del av ett kommersiellt avtal värt 1,3 MSEK.
  • Sex nya avtal säkrade i tillägg till de som tidigare tecknats med företag som Fujitsu, KWS och Wezen.
  • Stärkt bolagsledning genom utnämnandet av Christopher J. Caswell som vice vd och CFO.
  • Wyld Networks emission av units i samband med listningen på Nasdaq First North Growth Market blev kraftigt övertecknad och tillförde bolaget cirka 25 MSEK i emissionslikvid före emissionskostnader.

Händelser efter kvartalet

• Handel i Wyld Networks aktier inleddes på Nasdaq First North Growth Market.
  • Med anledning av den starka utvecklingen vad gäller ingångna avtal med betydande kunder, och därtill hörande tillväxtmöjligheter, har Wyld Networks tagit fram en plan för accelererad tillväxt och erhållit ett lån på 12 MSEK. I samband med lånet har företaget tagit fram ett ytterligare optionsprogram där existerande aktieägare kommer erhålla teckningsoptioner av serie TO3 vederlagsfritt.

Halvårsrapporten finns att ladda ner på Wyld Networks webbplats: www.wyldnetworks.com/investor-relations/

Denna information är sådan information som Wyld Networks AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 augusti 2021 kl. 07:30 CEST.