Wyld Networks lanserar satellit-IoT-nätverkstjänst

Wyld Networks lanserar idag sin banbrytande satellit-IoT-nätverkstjänst som ger 100 % global anslutning till Internet of Things (IoT).

8 December 2022

Endast 15 % av världens yta har tillgång till internet. Enligt McKinsey är det denna brist på global uppkoppling som håller tillbaka tillväxten av Internet of Things (IoT) från att tillföra 2-3 biljoner USD till global BNP under de kommande tio åren1. Wyld Connect löser detta problem genom att tillåta företag och regeringar att ansluta sina IoT-enheter var som helst i världen med hjälp av Low Earth Orbit (LEO)-satelliter.

"Vi är glada över att kunna tillkännage lanseringen av Wylds satellit-IoT-nätverk. Detta har varit kulmen på över tre års kontinuerlig utvecklingsverksamhet. Vi ser fram emot att leverera anslutning för att möta den snabbt växande efterfrågan på 85 % av jordens yta med bristfällig eller utan anslutning,” säger Alastair Williamson, VD på Wyld Networks AB.

Med betydande tillämpningar och positiva fördelar för jordbruket, miljön, försörjningskedjan och energi- och de allmännyttiga sektorerna visar satellitansluten IoT på en uppåtgående trend. Konstellationer av Low Earth Orbit (LEO)-satelliter har lanserats av våra satellitpartners med ytterligare satellituppskjutningar planerade under 2023. Detta gör det möjligt för oss att möta den ökade efterfrågan hos våra kunder. Data från hela världen håller på att bli verklighet, från övervakning av avlägsna rörledningar till skogsbruk, markövervakning för jordbruk samt containerspårning över haven.

Wyld har signerat avtal med över 40 lanseringspartners med en orderstock på 34 miljoner kronor för sin Wyld Connect IoT-modul och datatjänst. Vi förväntar oss ytterligare partnerskap och kunder under 2023, då vi fortsätter att lösa det komplexa problemet med dataanslutning med låg effekt till LEO-satelliter och leverera denna data till de kunder som behöver det.

Att förbättra hållbarhet och operativ effektivitet är avgörande för nästan alla företag inom de affärssektorer som Wyld riktar sig till. Wyld är övertygade om att lanseringen av vår satellit-IoT-nätverkstjänst kommer att göra det möjligt för våra kunder att lättare nå dessa avgörande mål.

Dessutom driver utvecklingen inom Big Data-analys, efterfrågan av mer data från markbundna sensorer. Big Data-plattformar är hungriga efter den typ av information som Wylds satellit-IoT kan leverera.

Med lanseringen av satellit-IoT-nätverkstjänsten kan Wyld delvis möta efterfrågan på satellit-IoT-marknaden, som enligt en prognos från Rethink IoT (RIoT), kommer att vara värd 5,9 miljarder USD år 20252.

Lyssna på mer om lanseringen från Alastair Williamson, Wyld Networks CEO, på FINWIRE.TV