Nu kan 97 % av alla Sveriges mobilanvändare skicka pengar till varandra via mobilen

Report this content

Idag lanseras Sveriges nya mobila betallösning WyWallet. Nu blir det möjligt för Telias, Tele2s, Telenors och 3s kunder att dela en nota på krogen, betala bussbiljetten eller handla på nätet direkt i WyWallets app. Betallösningen är den första i sitt slag i Sverige.

WyWallet är de fyra stora svenska operatörernas mobila betallösning för i stort sett alla svenska mobilanvändare. Samarbetet mellan Telia, Tele2, Telenor och 3 är världsunikt, ingen annan marknad har ett liknande samarbete mellan ledande operatörer. Det gemensamma bolaget (4T) som står bakom WyWallet ska göra det enklare för både kunderna hos de olika operatörerna och för handeln i sin utveckling av betaltjänster för mobilen.

Från och med idag kan man ladda ner WyWallet-appen och:

-       Överföra pengar till andra kunder hos Telia, Tele2, Telenor och 3.

-       Betala SMS-tjänster som exempelvis lokaltrafik direkt i WyWallet.

-       Handla på nätet (appar, mobila webbsidor och webbshopar) via WyWallet i mobilen.

-       Ladda på alla operatörernas kontantkort.

När man handlar eller för över pengar via sin mobil med WyWallet sker betalningen från ett konto, kort, månadsfaktura eller via den egna mobilräkningen.

WyWallet är även tillgängligt för Comviq- och Halebop-kunder.

-       Mobila betalningar är efterfrågat både bland kunder och handlare. Det känns därför väldigt bra att vi nu kan erbjuda detta till så många svenskar, på en och samma gång, säger Ulrika Steg, chef för Mobilitetstjänster på Telia.

-       Som operatör har vi en enorm erfarenhet av mobila betalningar och de mönster och behov som styr mobilanvändandet idag. Den styrkan tar vi med oss in i WyWallet, säger Thomas Ekman, vd Tele2 Sverige.

-       Vi är stolta och glada över att nu kunna erbjuda våra kunder den enklaste, tryggaste och mest användbara mobila betaltjänsten på marknaden, säger Peder Ramel, koncernchef på 3 Skandinavien.

-       Med WyWallets lösning är det både smidigt och säkert att använda mobilen som plånbok. Vi tror att våra kunder kommer att gilla den, säger Lars-Åke Norling, vd för Telenor Sverige

Redan idag betalar många svenskar sin bussresa eller bilparkering med hjälp av mobilen och efterfrågan på fler tjänster ökar. Att skicka pengar mellan varandra med hjälp av mobilen är något som ökar på den globala mobilmarknaden.

WyWallet har idag stöd för betalning i butiker och fysisk handel (NFC) och planerar en lansering för denna produkt under 2013. Ett smygtest genomförs dock redan i juli under Almedalsveckan. Intresserad media kan redan nu kontakta Adam Hasslert enligt nedan för en demo på plats i Visby.

Redan under hösten 2012 kommer fler nyheter och utökade möjligheter med WyWallets betallösning.

WyWallets app fungerar på iPhone-, Android- och Java-telefoner (de flesta icke smartphones). Senare i år kommer även en Windows-version av appen.

VD för 4T/WyWallet är Ingrid Lindström.

För ytterligare information och pressbilder, kontakta:

Adam Hasslert, pressansvarig och marknadschef 4T

070 432 1000, adam.hasslert@wywallet.se

Besök www.wywallet.se för att ladda ner appen och testa betaltjänsten.